Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så mycket lägger annonsörerna på reklam

Publicerad: 29 Juni 2016, 10:33

I snitt går 3,3 procent av företagens omsättning till reklam. Det visar en ny sammanställning av IRM och Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Annonsörer

Störst andel lägger aktörer inom detaljhandel och snabbrörliga konsumentvaror på reklam. Där är andelen över 5 procent. Rapporten visar också att aktörer med en omsättning upp till 500 miljoner kronor lägger förhållandevis mer på reklam än företag med en omsättning som är större.

Utifrån IRM:s statistik uppskattas den totala reklamköpen i Sverige handla om drygt 100 miljarder kronor under 2015. 64 procent av dessa pengar gick till köpta kanaler, 26 procent till ägda kanaler och 10 procent till förtjänade kanaler.

Genomsnittssiffran på 3,3 procent har gått ner något jämfört med en undersökning som Sveriges Annonsörer gjorde 2005. Då gick i genomsnitt 3,9 procent till olika reklaminvesteringar.

Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.