Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så mycket kommer globala annonsmarknaden växa

Publicerad: 7 April 2014, 10:38

Den europeiska annonsmarknaden vänder uppåt i år, för första gången sedan 2010.


Ämnen i artikeln:

Zenith

Den största tillväxten i euro-zonen står Spanien (1,8 procent) och Tyskland (1,5 procent) för. Den sammanlagda ökningen av annonsmarknaden i området blir 0,7 procent i år ZenithOptimedias prognos för utvecklingen.

Den globala tillväxten blir 5,5 procent vilket innebär att det kommer att köpas annonsutrymme för 537 miljarder dollar i år. Vilket motsvarar 3,4 biljarder svenska kronor.

Den amerikanska annonsmarknaden är ohotat världens största. Men redan om något år kommer den nuvarande tvåan Japan att passeras av Kina. Indonesien kommer också att ta sig in på listan över de tio största annonsmarknaderna till 2016.

Alla summor i amerikanska dollar.

Prognosen från ZenithOptimedia säger att den globala mobilannonsmarknaden kommer att gå från 13,4 miljarder dollar för 2013 till 45 miljarder dollar 2016. Vilket betyder att mobilen kommer att vara den fjärde starkaste reklamkanalen i världen om tre år.

Läs mer om prognosen här:

Ämnen i artikeln:

Zenith

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.