Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så mycket betyder priset för upplagan

Publicerad: 16 Augusti 2006, 12:57

Dyrare tidning behöver inte innebära sjunkande upplaga. Det är en av slutsatserna i en ny strategirapport från WAN, World Association of Newspapers.


Dalande upplagor, minskade annonsintäkter och inte minst gratistidningarnas framfart har gjort att många av de betalda dagstidningarna ser över sin prisstrategi. WAN har låtit göra ett antal olika fallstudier från tidningar världen över, bland annat på The Times i London och The Irish Independent.
Studierna visar bland annat att en prishöjning inte med automatik innebär att tidningens upplaga sjunker.
Ifall de intäkter som prishöjningen ger används för att investera mer i den redaktionella produkten uppnås en positiv effekt, enligt rapporten.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.