Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så möter lokaltidningarna tv-hotet

Publicerad: 27 Februari 2012, 12:50

SBS och MTG går nu ut hårt för att få mer lokala annonspengar. Dagstidningsföretagen har valt olika vägar för att bemöta dessa offensiver. (Korrigerad)


Ämnen i artikeln:

Sundsvalls TidningNorrköpings TidningarNWTMTGKanal 5

Både MTG och SBS, där bland annat Kanal 5 ingår, har nu delat upp landet i 19 regioner för att sälja hårdare på de lokala marknaderna. Målet är att ta pengar både från TV4 som sedan några år arbetat upp en lokal försäljning och från dagspressföretagen:

Den lokala och regionala reklammarknaden har historiskt inte bara dominerats av tryckta medier, utan merparten av den lilla del som faktiskt tillfallit tv har gått till det marknadsledande tv-bolaget. Denna struktur påminner om hur den nationella marknaden har sett ut i det förflutna, och vi är fast beslutna att förändra det till att i högre grad återspegla den moderna mediemarknaden, säger MTG:s koncernchef Hans-Holger Albrecht i ett pressmeddelande.

Dagspressföretagen har olika strategier för att hantera den nya konkurrensen. Sundsvalls Tidning har valt att närma sig en av dem. Koncernen kommer att sälja utrymme i Kanal 5.

Det är inte konstigare än att vi säljer kommersiell radio, säger vd Örjan Folkesson.

Hur mycket pengar han tror det kommer att handla om vill inte Örjan Folkesson gå in på.

Men vi säljer radio för omkring 10 miljoner per år. TV4 drar in omkring 25 miljoner per år i den här regionen. Våra intäkter av tv-försäljningen kommer att ligga långt därifrån.

Kommer den att ta pengar från tidningarna?

I någon mån kanske. Men mest från TV4.

Norrköpings Tidningar, som var tidigt ute med egna lokal-tv sändningar, ser fram mot att det blir fler aktörer.

Det är jättebra, säger NT:s annonschef Peder Wahlström.

Ju fler som pratar lokal-tv desto bättre. Det gynnar alla.

Han tror inte att satsningarna från MTG och SBS kommer att påverka NT:s intäkter speciellt mycket.

De kanske kan ta något på den regionala marknaden. Men vi tjänar på det i stort skulle jag hävda, gungor och karuseller du vet.

NWT:s vd Mats Muregård tycker att det ska bli spännande med nya aktörer på den lokala marknaden. Men att det knappast kommer att påverka koncernens tidningar i någon större utsträckning:

De kan säkert ta en del. Men främst från TV4.

Han tror att det blir uppförsbacke för både Kanal 5 och MTG när de ska etablera sig lokalt:

De kommer att få det kämpigt om de ska slå sig in.

Vissa tidningsföretag kommer att sälja för Kanal 5. Har ni några tankar åt det hållet?

Nej. Och jag säger bara lycka till!

SBS sköter säljet

Den lokala försäljningen för Kanal 5 kommer i hög utsträckning skötas av de omkring 70 säljare som sålt utrymme för SBS radio.

Regional tv-annonsering drog 2010 in omkring 700 miljoner kronor enligt IRM. Omkring 85 procent av dessa pengar gick till TV4.

MTG:s prislista hittar du här:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.