Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så mäter Aftonbladet TV sina tittare

Publicerad: 11 September 2014, 12:26

Aftonbladets partiledardebatt har nu setts en miljon gånger. Frågan är hur det skulle bli om alla räknade som Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMS

Aftonbladet mäter startade strömmar vilket är ett vedertaget mått.

Strömmar mäts på ett ganska jämförbart sätt, förutsatt att de räknar bruttoströmmar och rensar autostarterna. Men sedan skiljer sig också liveströmmar från on-demandströmmar, så det är inte helt enkelt, säger Magnus Anshelm, vd för MMS som mäter tv-tittande och webb-TV-tittande.

Detta kan dock bara jämföras med startade strömmar. När man mäter tv-kanalernas tittande mäter man vanligen genomsnittligt antal tittare per minut, vilket ger betydligt lägre siffror. Eller antalet som sett en viss tid, vilket också ger lägre siffror.

Aftonbladet har enligt egen utsago inga autostarter. Däremot räknas varje strömstart, så en person kan ge upphov till många strömstarter. Dessutom räknar Aftonbladet in relaterade klipp.

Det är två klipp, ett med själva debatten och ett som är en intervju med Fredrik Reinfeldt som har 85 000 starter. Men vi har indexerat debatten så att man kan komma in i olika sekvenser från olika tv-puffar, säger Jessica Linnman som är operativ tv-chef på Aftonbladet.

Enligt Magnus Anshelm brukar man inte räkna in relaterade klipp i tittarsiffror för ett visst program.

Om SVT skulle göra så skulle det innebära att de räknade in alla klipp eller inslag som visades i Aktuellt och Rapport i tittarsiffrorna för partiledardebatten så hade tittande ökat rejält, säger han.

Eller om man mäter tittarsiffrorna för en fotbollsmatch, ska man räkna in alla klipp från matchen som visats i nyhetssändningarna efteråt och redovisa det som antal tittare som matchen haft.

Jessica Linnman säger att om man vill jämföra partiledardebatten live så är den siffran 314 000 och sedan är övriga tittandet att jämföra med play-tittande. Aftonbladet kan idag inte mäta tid, men jobbar på att ta fram sådana mätverktyg.

Vi har ju aldrig behövt jämföra oss med vanlig tv förut, ingen har velat ha det av oss. Vi kommer från en värld där man mäter upplaga och klick, men vi vet att vi behöver kunna mäta på samma sätt så att vi kan jämföra med tv och vi kommer att lösa det.

Grundproblemet, enligt Magnus Anshelm, är att det inte finns någon mätstandard (valuta) för webb-tv i Sverige som omfattas av alla.

Det finns inget rätt eller fel här. Vi måste gemensamt hitta ett sätt att mäta tv-tittande även på webben och skapa jämförbarhet mellan tittandet på olika plattformar. I det ingår frågor som ”Vad innebär det egentligen att vara en tittare på ett program eller klipp” och ”Gäller det också allt utbud som är taget ur programmet eller är det en enskild titel?”

I Sverige är vi mycket bra på att hitta gemensamma lösningar som gynnar branschen. Det är jag övertygad om att vi kommer att göra även här. Vi i Sverige var först i världen med att släppa mätningar av tittande på reklamfilm på webben och tvåa i världen på att lansera tittande på program och klipp på webben, så det vore ett stort nederlag om branschen inte kunde enas om en mätstandard som får bred acceptans.

En miljon strömstarter för AB:s valdebatt

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.