Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Så har räckvidderna förändrats

Publicerad: 9 Mars 2017, 04:32

Stora räckviddstapp går hand i hand med stora upplagetapp i många fall. Men det finns exempel på motsatsen också i nya Orvesto Konsument.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvesto KonsumentNorra SkåneGefle DagbladHallandspostenGöteborgs-PostenExpressenArbetarbladet

Arbetarbladet tillhör de stora upplageförlorarna med ett tapp på 12,4 procent. Räckvidden har gått ner nästan lika mycket under året, -11,9 procent i Orvesto Konsument för helåret 2016.

Gefle Dagblad tappade nästan lika många prenumeranter (-10,4 procent) men lyckades hålla antalet läsare på nästan samma nivå (-2,1 procent).

Det finns också exempel på tidningar som tappade i upplaga men ökade antalet läsare under året. Hallandsposten är ett med ett upplagetapp på 7,2 procent samtidigt som antalet läsare ökade med 13,6 procent. Norra Skåne är ett annat, där sjönk upplagan med 2,8 procent samtidigt som antalet läsare steg med 11,1 procent.

En annan tidning som sticker ut i statistiken är Trelleborgs Allehanda som höll sin upplaga precis men ökat antalet läsare med 31,6 procent under året.

GP som också tappade mycket upplaga (-11,4 procent) klarade sig bättre när det gäller antal läsare som minskade med 5,9 procent. Kvällstidningarna fortsatte sin kräftgång när det gäller läsare av de tryckta tidningarna, Aftonbladet med -10,4 procent och Expressen med 11,1 procent.

En förändring jämfört med 2015 är att nu finns även läsningen av tidningarnas e-tidningar med i Orvestos siffror, vilket gör att siffrorna inte är helt jämförbara.

Här har vi sammanställt alla upplagor och räckvidder.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.