Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så har Gotas betallösning fungerat

Publicerad: 16 Augusti 2012, 08:02

Efter den tröga starten fungerar Blekingemodellen nu så pass bra att Gota tänker testa betalning på fler orter. UPPDATERAD


I maj 2011 slog BLT och Sydöstran ihop sina sajter. Den nya sajten delades upp i en gratis- och en betaldel. Starten var skakig. Många barnsjukdomar fick såväl användare som läsare att morra. En anledning var betalsystem anpassade för tryckta produkter.

Sedan starten har trafiken sjunkit med omkring 10 procent på sajterna. Samtidigt som trafiken på systertidningen Barometerns sajt ökat med omkring 5 procent under samma tid.

Vi förstod att det här skulle leda till minskad trafik. Och jag tycker att det här ligger inom den acceptabla nivån, säger Peter Sigfridsson, ansvarig för digitala medier inom Gota.

Omkring var fjärde prenumerant har aktiverat sitt e-abonnemang vilket ger dem tillgång till allt som står på nätet samt möjlighet att läsa såväl den egna tidningen som konkurrenten i pdf-format.

Utöver dessa har drygt 1 000 personer betalat för att få full tillgång till innehållet på sajterna.

Två tredjedelar av dessa har tagit 24 timmarsalternativet (för 15 kronor) och resten för minst en månad (för 127 kronor). De totala läsarintäkterna ligger på drygt 60 000 kronor. Att inte betalviljan är större är en liten besvikelse:

Fast arbetet med att ta betalt på nätet är fortfarande i sin linda. Och vi har inte jagat på och marknadsfört det här utan jobbat på funktionerna. Men vi ska lägga mer krut på det i framtiden, säger Peter Sigfridsson.

Han understryker också att det primära målet har varit att skapa mervärde för prenumeranterna av papperstidningen.

De ska känna att de får mer på webben än gratisläsarna. Att deras lojalitet belönas.

Ett sätt att utveckla tjänsten kan bli att ge prenumeranter möjlighet att dela ut inloggningsmöjligheter till fler personer. Så att till exempel övriga familjemedlemmar också ska kunna läsa allt på nätet.

Som det är nu rimmar det illa med hur vi säljer print. Och skulle vi upptäcka missbruk, finns det metoder att lösa det, säger Peter Sigfridsson.

När sajterna slogs samman innebar det också att två konkurrerande papperstidningsredaktioner skulle samarbeta på nätet. Även det ett komplicerat projekt konstaterar Peter Sigfridsson.

Och det har inte gått helt smärtfritt:

Fortfarande fungerar det mer eller mindre bra. Men det går bättre och bättre.

Sydöstrans redaktion sköter webben på dagtid. BLT:s folk på kvällstid. Det delade ansvaret har ställt till det:

Delat ansvar blir lätt ingens ansvar. Den frågan är uppe på i princip varje avstämningsmöte. Men jag skulle säga att nu är det sällan som några nyheter faller mellan stolarna. Och det vi presenterar för besökarna i dag är bättre än innan sammanslagningen.

Kommer Blekingemodellen introduceras på fler tidningar inom Gota?

Vi kommer att testa ta betalt på fler orter. Hur och när kan jag inte avslöja. Frågan är aktuell och ständigt uppe på våra strategimöten.

Vi tror på att det går att det går att få intäkter från innehållet på nätet. Det är utom allt tvivel. Men det måste göras i balans med annonsaffären. Och i balans med papperet.

Gota testar betalmodell i Blekinge

Tre viktiga punkter:

Tre saker att tänka på enligt Peter Sigfridsson:

Ha ödmjukhet. Inför sig själv. Inför målen. Och inte minst inför kunderna:

Att vi börjar ta betalt för det som varit gratis vänder upp och ner på delar av deras tillvaro.

Lära sig e-handel. När det gäller att sälja produkter på nätet och konvertera besökare på sajten till betalande besökare har tidningsbranschen mycket att lära:

Det finns ingen som ligger i nivå med till exempel bokhandlarna på nätet, till exempel Adlibris och Amazon.

Hela tiden tänka på var lojaliteten finns. Vem är vår kund?

För oss är det den betalande prenumeranten i första hand.

Det innebär också att vara tydlig och ärlig mot de som inte betalar:

Vi måste våga säga att annonsintäkterna inte räcker för att vi ska ha råd med att bedriva den här verksamheten. Vi har inte råd att ge bort vår journalistik.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.