Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 13 mars 2013, 08:45
Visst har införandet av betalmodeller påverkat trafiken rejält. Det visar Medievärldens sammanställning. UPPDATERAD
Antalet sidvisningar har enligt Kia-index minskat med 22 procent för Sydsvenskan sedan sajten införde sin betalmodell vecka 6. Hallandsposten och Hallands Nyheter som introducerade sin betalmodell en vecka senare har tappat 34 procent av sina sidvisningar.
Motsvarande siffror för GP är ett tapp på 5 procent och HD ligger kvar på samma nivå. (Slår man samman siffrorna för de 200 största dagspresssajterna har antalet sidvisningar minskat med 13 procent mellan vecka 6 och vecka 10.)
Antalet besök har för Sydsvenskans del minskat med 15 procent, bara en procentenhet mer än den totala siffran för de 200 största dagspressajterna. Både Hallandsposten och Hallands Nyheter har tappat 26 procent av sina besökare sedan betallösningen infördes.
När det gäller unika besök ligger Sydsvenskan kvar på samma nivå. Hallandsposten och Hallands Nyheter tappar däremot rejält med 23 respektive 26 procent.
Bohusläningen och TTELA släppte sina nya sajter samtidigt som Hallandsposten och HN. Strukturen på sajterna som alla ingår i Västkustmedia är liknande. Men de förstnämnda har inte introducerat någon betalmodell. Deras siffror för såväl unika besökare, besök och sidvisningar ligger också betydligt stabilare.