Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så har Aftonbladets stora satsning på utbildning gått

Publicerad: 19 Mars 2013, 11:24

380 anställda har uppdaterats för att vara i absolut framkant när det gäller digital affärsutveckling och onlinekompetens.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson Olsén

Efter sex månader är första steget i Oneline Academy färdigt. Denna del av Aftonbladets utbildningssatsning, som drivits tillsammans med Hyper Island, har framför allt handlat om två saker.

1. Hantera oron hos ett antal printpräglade medarbetare som är oroliga för vad som kommer att hända med dem när det blir allt tydligare att det är digitalt först som gäller.

Här handlar det om att fortsätta kompetensutveckla. För vi måste hantera frågan, det handlar om värdefulla medarbetare som verkligen vet vad som är Aftonbladet, säger Sofia Olsson Olsén, chef för Aftonbladet Online Academy.

Målet är att ha en onlinekompetens i världsklass och vara Sveriges mest utvecklingsbenägna arbetsplats.

Hur många håller världsklass i dag när det gäller onlinekompetens?

Det gör inte alla. Men vi är en bra bit på väg för att lyfta hela grundkompetensen och vi har en oerhört duktig spets, 10 till 15 procent av medarbetarna håller absolut världsklass, säger Sofia Olsson Olsén.

2. Lära sig i idégenerering och -hantering. Hur ska en medarbetare på golvet gå från idé till genomfört projekt? En process som dessutom inte får ta mer än drygt ett halvår.

Vi har inte råd att inte vara snabba, säger Sofia Olsson Olsén.

Tidigare har filosofin varit att allt måste vara färdigutvecklat och stabilt vid lanseringen av något nytt. Det ska Aftonbladet försöka komma bort från.

När det håller tillräcklig nivå så ut med det på banan bara. Det går inte vänta i kanske ett år på att det ska bli riktigt bra. Då kan någon som sitter i en skrubb och utvecklar hinna före. Det vill vi inte, säger Sofia Olsson Olsén.

För att hålla uppe farten i utvecklingsarbetet har 13 personer i olika befattningar utsetts till förändringsledare. De ska leda idéprocessen och stötta andra chefer i beslutsarbetet.

Sofia Olsson Olsén räknar med att det kanske kommer ett 100-tal idéer första året. Men att kanske bara ett 10-tal kommer att gå hela vägen. Vid minst tre tillfällen kommer det att fattas formella beslut om att gå vidare eller lägga ner projektet.

Och det kan bli nej, vi går inte vidare, även i sista ledet. När vi kanske plöjt ner ett antal miljoner i utredning och utveckling, säger Sofia Olsson Olsén.

Några pengar som tack kan den som kommer med ursprungsidén inte räkna med. Men det kan bli så att personen får leda projektet och tillslut bli mini-vd för det. Det samt att det de facto handlar om jobben på företaget räcker för att tillfredsställa det entreprenöriella sinnelaget hoppas Sofia Olsson Olsén.

När det gäller publiceringar är begreppet online first redan etablerat. När det gäller utvecklingsarbetet är det mobile first som gäller.

För allt vi bygger ska det vara mobile first nu. Men det är svårt att ställa om.

Hur mycket har projektet kostat?

Vi kommunicerar inga siffror men det här är den största utbildningssatsningen i tidningens historia, säger ”Sofia Olsson Olsén.

I tidigare intervjuer har hon pratat om ett tvåsiffrigt antal miljoner.

Därför storsatsar vi på onlineutbildning

Så tycker de som gått utbildningen:

Utvärderingen visar att:

41 procent svarar stämmer helt och 44 procent stämmer nästan helt på frågan om utbildningen gjort dem mer intresserade av att utforska den digitala världen.

24 procent svarar stämmer helt och 40 procent svarar stämmer nästan helt på frågan om den gjort dem mer bekväm att diskutera digitala möjligheter.

18 procent svarar stämmer helt och 43 procent stämmer nästan helt på frågan om utbildningen gett dem insikter som kan förbättra Aftonbladets affärer med hjälp av digitala lösningar.

34 procent svarar stämmer helt och 40 procent stämmer nästan helt på frågan om utbildningen gjort det lättare för dem att gå från idé till handling.

30 procent har svarat stämmer helt och 35 procent stämmer nästan helt på frågan om utbildningen ökat deras förståelse för hur den digitala utvecklingen påverkar såväl mediebranschen som Aftonbladet.

19 procent har svarat stämmer helt och 35 procent stämmer nästan helt på frågan om utbildningen ökat förståelsen för hur den digitala utvecklingen påverkar det egna arbetet.

Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson Olsén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.