Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så hanterar vi schlagerfebern

Publicerad: 9 Februari 2012, 09:36

3,4 miljoner tittare förra helgen skruvar upp kraven på bevakningen av Melodifestivalen. Så här hanterar några berörda tidningar förväntningarna:


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Kanske var det Flinck-effekten som slog till i helgen då 3,4 miljoner såg premiären av Melodifestivalen i Växjö. Nu fortsätter festen i Göteborg. Visst är det en viktig händelse att festivalcirkusen kommer. Men sker större saker i staden nöjesliv i år. Att Madonna och Bruce Springsteen kommer i sommar till exempel menar GP:s nyhetschef Anders Goliger:

Tidningen kommer att avsätta en handfull reportrar och fotografer för bevakningen i helgen. Sedan kommer de att ha en reporter på övriga delfestivaler samt skicka ett team till finalen i Stockholm och även någon till Baku i Azerbajdzjan där den Eurovision Song Contest avgörs i maj.

Det är den storlek på bevakningen som vi brukar ligga på sedan några år. Vi har taggat ner ett par snäpp. Nu tycker jag det ligger på en juste nivå, säger Anders Goliger.

Det har inte kommit några egentliga reaktioner på att GP minskat sin melodifestivalbevakning.

Det enda vi fått höra var ett år när guiden inte fungerade som den skulle. Då hörde läsarna av sig. Det är viktigt att ha koll på låtordningen när man sitter i tv-soffan.

Läsarna förväntar sig mycket av en så stor tv-händelse, men det de inte klarar sig utan är tippning och guider.

I fjol hade GP.se en livechat under festivalen. Men inte i år.

Det blir många snabba uppdateringar i stället, säger Anders Goliger.

Men följer inte era läsare festivalen antingen på plats i Scandinavium eller ser det på tv?

När det gäller livebevakning på nätet kan jag bara gå till mig själv. Är det någon rolig sändning så är det kul att följa vad andra gör, ha koll på Facebook och Twitter. Det finns värden i det, vi tillhör ju multi-tasking generationen.

Nästa anhalt är Leksand. En kommun i Dalarna med en folkmängd på drygt 15 000 personer totalt. Så det kommer att märkas när artister kommer.

För våra läsare är det här stort, då är det stort för oss också. Så självklart är vi där och bevakar. Men det finns två sidor av detta glittriga mynt. Dels är det själva evenemanget vilket vi givetvis följer.

Men det kostar också pengar för kommunen. Det är den andra sidan. Och vi skildrar båda.

Två nöjesreportrar och ett par allmänreportrar ska följa evenemanget för Dalarnas Tidningar.

Det blir ingen livebevakning på sajten som planeringen ser ut nu.

Fast kanske ett livemingel innan, säger Ewa Wirén.

Den intensiva bevakningen generellt kring evenemanget bidrar till att blåsa upp intresset för schlagerfesten menar hon.

Samtidigt är det ett stort intresse kring den här typen av händelser.

Men så länge det finns ett kritiskt granskande också är det inga problem. För många tycker att det är åt skogen och frågar vad Leksand får ut av det egentligen. Och vad som händer när räkningen kommer.

Den tidning som sannolikt lägger ner mest resurser på schlagerbevakningen är Aftonbladet.

Det säger tidningens nöjeschef Tobias W Lindner. Han leder ett 10-tal personer som ska serva Aftonbladets läsare i alla kanaler till största möjliga schlagerupplevelse. Ända fram till finalen då styrkan fördubblas för att inte missa minsta tonartshöjning eller efterfestsskandal.

Visst hjälper bevakningen till att bygga upp intresset för showen. Men i grunden finns ett genuint intresse hos läsarna menar han:

För även om vi skulle bestämma oss för att blåsa på så här när det gäller ett nischprogram i TV8 så skulle det inte påverka tittarsiffrorna speciellt.

3 370 000 tittare såg förra helgens Melodifestivalsändning från Växjö vilket är nytt rekord för deltävlingar. Det är ett bevis inte bara på att schlager lockar, utan också att arrangörerna hittat bra namn menar Tobias W Lindner:

Den omskrivna skådespelaren Thorsten Flinck och stjärnskottet Gina Dirawi som programledare fick nog många att följa sändningen. Björn Ranelid som ställer upp om två veckor är ett annat sådant namn.

Det känns som ett riktigt spännande startfält.

För något år sedan trodde Tobias W Lindner att intresset för schlagerfestivalen var på väg ner. Men sedan kom framgångarna i fjol när Erik Saade kom trea i Düsseldorf.

Det gjorde att arrangörerna fick nytt självförtroende och vågade satsa.

Fick ni mer självförtroende också?

Vi har alltid bra självförtroende!

Expressen har ett 10-tal personer som jobbar med festivalbevakningen. Den som leder och fördelar arbetet är tidningens nöjeschef Kai-Anders Nilsson. Att det läggs ner så mycket resurser på just den är inte konstigt alls tycker han:

Visst ökar den mediala bevakningen engagemanget festivalen. Men det finns fler orsaker till varför det stora intresset för vad som händer, både på och utanför, scenen tror Kai-Anders Nilsson:

Dels att många kända artister väljer att ställa upp. Dels har tävlingen utvecklats under åren. Jag tror inte det hade gått att nå de här tittarsiffrorna och det här intresset med det gamla upplägget, alltså utan delfinaler och andra chansen.

Men det handlar absolut inte bara om tävlingsmomentet, även om spelbolagen är pigga på att sätta odds på deltagarna, menar Kai-Anders Nilsson:

Skivan som släpps när festivalen är över brukar alltid vara bland årets mest sålda.

Det stora schlagerintresset får dock inte ta över nöjesbevakningen helt och hållet:

Vi får inte glömma att även om det är över tre miljoner som tittar är det lika många som inte gör det. Och det måste finnas något i tidningen för dem också.

Innan finalen i Globen får ett antal artister en andra chans. I Nyköping. Det är andra gången som den är där. Så på Södermanlands Nyheter vet man vad som väntar:

Det kommer att märkas i såväl printversionen av SN som på sajten.

Vi kommer att jobba mycket med rörlig bild där. Vi har haft det tidigare men nu ska det till en annan nivå.

Därför gör SN också en digital schalgertidning, läs mer om den här.

Tidningen följer också alla deltävlingar. Satsningen har en enkel förklaring enligt Göran Carstorp:

Det här är en mycket stor händelse för de grupper vi fokuserar mest på, ungdomar och barnfamiljer.

Finns det någon risk att schlagersatsningen går ut över någon annan bevakning?

Det vet jag inte om jag tycker. Det här gör vi med ordinarie bemanning bland de som jobbar med kultur och nöje utan extra insatser som går ut över nyhetsbevakningen. Tricket är att, som vanligt, trolla med knäna.

Ska du gå på andra chansen?

Olyckligtvis hade jag innan det blev känt att vi skulle få andra chansen köpt en semesterresa just då som inte går att boka om. Vilket jag är väldigt ledsen över för det hade verkligen varit roligt att se den.

Digital söndagstidning ska locka schlagerläsare

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.