Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så hanterar tidningarna SD-annonser i extravalet

Publicerad: 15 December 2014, 12:54

Medievärlden har frågat dagspresskoncernerna hur de kommer att hantera SD-annonser i extravalet och vad de lärt sig av tidigare valrörelser.


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

De flesta tidningar tar ställning till varje annons. Undantaget är Mittmedia där majoriteten av tidningarna faktiskt säger kategoriskt nej till SD:s annonser. Flera har också ändrat reglerna efter tidigare erfarenheter:

Hallpressen

Tidningarna bedömer SD:s annonser från fall till fall.

Precis som inför valet i september har vi lite extra vakande ögon på innehållet. Vi stoppade inget då, och jag tror att de har lärt sig lite om var gränserna går. Den med nikabkvinnorna inför valet 2010 hade vi aldrig tagit in. Och om de tar en främlingsfientlig vändning genom att trixa med siffror som i insändarna där man till slut inte fattar var siffrorna kommer från skulle vi också säga nej, säger Mats Ottosson som är ansvarig utgivare för Hallpressens tidningar.

VK

Både Västerbottens-Kuriren och Folkbladet tar ställning till varje annons.

I förra valrörelsen stoppade vi en annons, för att den var en egen tolkning av ett uttalande av Fredrik Reinfeldt. Tidigare när vi sagt nej har de återkommit med en korrigerad version, men det kommer vi inte att tillåta nu. Nu gäller principen ”en annons – ett beslut”,, säger Ingvar Näslund, ansvarig utgivare på Västerbottens-Kuriren.

Mittmedia

De flesta tidningarna i Mittmediakoncernen säger kategoriskt nej till SD:s annonser.

Det är helt och hållet ett utgivarbeslut, där man har olika hållning. Det här har diskuterats mycket i utgivargruppen och det är en tydlig styrka med att ha en stor grupp. även om man inte tycker samma sak, att man kan bolla frågor och få ett motstånd, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef inom Mittmedia.

GD (Anna Gullberg) Tar ställning per annons

AB (Daniel Nordström) Kategoriskt NEJ till SD

HT (Gunilla Kindstrand) Tar ställning per annons

LT (Viktoria Winberg) Kategoriskt NEJ till SD

TH (Viktoria Winberg) Kategoriskt NEJ till SD

ÖP (Hans Lindeberg) Kategoriskt NEJ till SD

DT (Calle Bergman) Tar ställning per annons

DD (Bosse Andersson) Kategoriskt NEJ till SD

ÖA (Jimmie Näslund) Kategoriskt NEJ till SD

TÅ (Jimmie Näslund) Kategoriskt NEJ till SD

ST (Anders Ingvarsson) Tar ställning per annons

DB (Patricia Svensson) Kategoriskt NEJ till SD

Helsingborgs Dagblad

På Helsingborgs Dagblad gäller samma linje som vid tidigare val. Det är budskapet, inte avsändaren, som avgör om annonsen ska publiceras eller inte.

Det har hänt att jag sagt nej till SD-annonser, men det finns inget generellt förbud, säger HD:s chefredaktör Lars Johansson.

Gota Media

På Gota gäller också att varje ansvarig utgivare tar ställning från gång till gång när det gäller SD:s annonser.

Vi gör olika bedömningar, vissa har också valt att publicera partiets annonser men inte på förstasidan, säger Barometern-OT:s chefredaktör Anders Enström.

Göteborgs-Posten

GP kommer antagligen också att ställning till varje annons.

Vi resonerade så i höstas och skulle tro att vi landar så nu också. När det gäller politisk reklam tittar vi på innehållet och inte på avsändaren. En lärdom från i fjol när det gäller digitala annonser är att ha frekvensstyrning. Förra valrörelsen syntes SD:s annons varje gång någon gick in på sajten. Då började vi med frekvensstyrning så att samma annons inte kan visas varje gång någon går in på sajten. Det tolkades av SD som att vi stoppat annonsen, men så var det ju inte,, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.

Stoppade ni några annonser?

Ja, i ett fall påpekade vi varför vi sade nej och då ändrade de i den annonsen, både hos oss och i andra tidningar. I ett annat fall fick vi aldrig in någon ändrad annons.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.