Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så hanterar publicister ”Putilovs” artiklar

Publicerad: 5 September 2016, 11:30

Kvällstidningarna fattar olika beslut kring hur man hanterar de redan publicerade texterna som skrivits av en SD-anställd under falskt namn. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladetThomas Mattsson

I helgen avslöjade Aftonbladet att en man som arbetar på Sverigedemokraternas kansli skrivit debattinlägg och gjort frilansjobb under pseudonymerna ”Egor Putilov” och ”Tobias Lagerfeldt”. Aftonbladet, Expressen, Dagens Media och Arbetaren hör till några av de svenska medier som publicerat hans texter.

I juni i år gick det att läsa en debattartikel signerad ”Tobias Lagerfeld” i Aftonbladet. Artikeln fick stor spridning, men vid en närmare bakgrundskoll visade det sig att artikelförfattaren var en bluff vilket fick Aftonbladet att fatta beslut om att avpublicera artikeln. När tidningen fortsatte att utreda saken stod det klart att mannen bakom pseudonymen arbetade på SD:s kansli.

Den SD-anställda mannen erkänner för Aftonbladet att han skrivit under pseudonymen ”Egor Putilov” men förnekar att han ska ha skrivit ovan nämnda debattartikel. Till Expressen skriver den SD-anställda att han överväger att stämma Aftonbladet för förtal med anledning av att de röjt hans identitet.

Aftonbladets ställföreträdande ansvariga utgivare Lena Mellin uttrycker i en krönika självkritik och skriver att ”media, inklusive Aftonbladet, har varit naiva” när de publicerat artiklar skrivna av ”Putilov/Lagerfeld”. Tidningens stabchef, Magnus Ringsman, skriver i ett mejl till Medievärlden att man beslutat att inte avpublicera tidigare artiklar och debattinlägg som författats av den SD-anställda mannen. Men man kommer att lägga till upplysningar om vem som egentligen står bakom dem.

På Expressen däremot har chefredaktör Thomas Mattsson beslutat att avpublicera eventuella texter för fortsatt utredning.

Tidningen Arbetaren har också publicerat texter signerade Egor Putilov. Där har man ännu inte tagit slutgiltig ställning till hur man ska hantera dem efter de uppgifter som framkommit.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.