Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så hanterar Hallandsposten kritiserad nazistpublicering

Publicerad: 13 Oktober 2016, 12:02

Tidningens publicering av en nazistintervju väckte många frågor och fick kritik. Det som funkade i print var inte lyckat på webben, konstaterar chefredaktör Viveka Hedbjörk. Och nu gör Hallandsposten om webbartikeln.


Ämnen i artikeln:

Hallandsposten

I går publicerade Hallandsposten en artikel om en ung nazist som lämnat Sverigedemokraternas ungdomsförbund för att engagera sig i Nordiska motståndsrörelsen.

I artikeln på Hallandspostens sajt saknades information om Nordiska motståndsrörelsens motiv och bakgrund, men i den löpande texten fanns en länk till en annan artikel där Stiftelsen Expo noggrant beskrev rörelsen.

Många webbläsare upplevde det dock inte som tydligt att artiklarna var tänkta att läsas ihop. Flera hörde av sig till Hallandsposten. Och i dag är tidningens chefredaktör Viveka Hedbjörk självkritisk.

Hur tänkte ni inför den här publiceringen? Och kring avsaknaden av kritiska frågor?

– Problemet i den här publiceringen är konflikten mellan papper och webb. När man jobbar med papper försöker man bryta upp materialet så mycket som möjligt. I papperstidningen hamnar sedan artiklarna tydligt bredvid varandra, ofta på samma uppslag. Och avsikten är då att balansera de olika texterna, berättar Hallandspostens Viveka Hedbjörk och fortsätter.

– Men på nätet fungerar det inte alls lika bra har det visat sig – inte minst i dag. Så vi håller just nu på att göra om de här artiklarna.

Viveka Hedbjörk berättar att många av dem som hört av sig varken har läst hela artikeln eller klickat sig vidare till länken:

– De måste bakas ihop. Vi ser att det inte är tydligt som det är nu.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Hallandsposten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.