Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så hanterar de börskaoset

Publicerad: 19 Augusti 2011, 08:12

Bevakningen av börskaoset gör marknaden oroligare anser DI:s chefredaktör Peter Fellman. Olle Zachrison, chef för SvD Näringsliv, menar att rapporteringen i stort sett varken gör till eller från när det gäller börsens utveckling.


Ämnen i artikeln:

SvD NäringslivPeter FellmanDagens Industri

Börsen rasade i går. Den tappade 6,2 procent vilket Dagens Industri basunerar ut med stora siffror på sin etta i dag. En typ av rapportering som ökar på oron medger Peter Fellman.

Allting påverkar utvecklingen. Tyvärr våra skriverier också. Det handlar om psykologi nu, inte agerande utifrån fakta.

Men även om vår bevakning i viss mån påverkar det som sker, ska vi låta bli att skriva som det är?

Dessutom har han understrukit behovet av positiva nyheter för sin redaktionsledning. Och att våga vara kärringen mot strömmen.

Det är lätt att hitta saker som talar för att det går dåligt. Men det är mer intressant att läsa om det som talar mot.

Två saker som talar för att den nuvarande krisen kanske inte är så djup är att insiderhandeln fortsätter och att företagens investeringsplaner i stort ligger fast.

DI försöker vara nyanserade i sin rapportering. Men kan i presentationen bli lite väl svart och vit anser Peter Fellman.

DI.se har fått en kraftig ökning av trafiken i börsturbulensens spår. Sajten fick närmare 1 300 000 unika besökare förra veckan.

Behovet av bra ekonomijournalistik är ännu större när det är turbulens på marknaden, säger Peter Fellman.

Krisen på marknaden har inte märkts av när det gäller annonstillströmningen för DI.

Nej, det ser bra ut. Det är ingen som dragit tillbaka något. Men fortsätter det hela hösten kan det kanske påverka våra annonsörer när de planerar för nästa år.

Olle Zachrison är chef för SvD Näringsliv. Igår sa han okej till ordet börspanik i tidningen.

I vanliga fall använder vi inte orden panik och ras till exempel. Men när börsen faller över 6 procent tycker jag det är motiverat.

Att de svenska mediernas bevakning av krisen ska bidra till en ökad börsoro tror han inte mycket på.

Vad som händer i Sverige har en otroligt liten betydelse överhuvudtaget för den svenska börskursen menar han:

Den styrs av utvecklingen i USA och vad som händer på de stora börserna i USA.

För enskilda privatpersoner kan rapporteringen ha större betydelse menar han. Inte minst när det gäller ekonomisk rådgivning.

Men där tar vi in många åsikter och försöker vara försiktiga med att säga hur läsarna ska agera.

Det är absolut befogat att göra läsarna oroliga när det gäller till exempel pensionsutvecklingen anser han:

När hela världen är orolig, varför ska inte svenska pensionärer vara det. Även om vi absolut inte vill spä på den oron med panikskriverier.

Även på SvD.se har det varit en kraftig tillströmning av läsare av ekonomimaterialet, enligt Olle Zachrison.

Hur krisen påverkar annonsläget är det för tidigt att uttala sig om tycker han.

Men vid månadsskiftet är det premiär för nya Näringsliv. Bra tajming tycker Olle Zachrison.

Med det intresse för ekonomijournalistik som det är nu.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.