Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så gick Stampen förra året

Publicerad: 8 Februari 2018, 12:17

Martin Alsander, vd och koncernchef för Stampengruppen.

Stampen minskade omsättningen med 14 procent till 2,4 miljarder. Resultatet efter avskrivningar fördubblades däremot till 36 miljoner.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampen

Siffrorna i bokslutskommunikén är svårbedömda eftersom både 2017 och 2016 påverkas av rekonstruktionen.

Men omsättningen minskade med 14 procent till 2 440 miljoner kronor. Rensat för avyttringar var minskningen endast 5 procent.

”Jag tror man måste lära sig att leva med en fortsatt minskad omsättning. Vi har städat upp i princip allting kring rekonstruktionen 2016. Det är ett återhämtningsår, och det är otroligt viktigt att se att vi har landat på fötterna och att verksamheterna står stabilt, säger Martin Alsander, koncernchef på Stampengruppen, till Dagens Media.

Resultatet är väldigt olika beroende på vilken rad man läser eftersom rekonstruktionseffekterna påverkar.  Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 132 miljoner, att jämföra med 761 miljoner föregående år. Resultatet efter avskrivningar fördubblades från 18 till 36 miljoner och resultatet efter skatt ökade från 10 till 12 miljoner kronor förra året. Det senare ger en marginal på blygsamma 0,4 procent.

”För några år sedan tror jag att ingen riktigt kunde sätta fingret på vart det här skulle sluta. Det handlar om någonting i nedgång och man försöker spara och springa ikapp. Men nu, sedan något år tillbaka, är jag inte längre lika orolig. Vi ligger lite efter många branschkollegor, som har kommit längre när det gäller att ta betalt för digital läsning. Men vi ser nu att vår modell faktiskt fungerar och att det är en väldigt spännande affär. Den totala prenumerationsbasen ökar faktiskt på alla våra titlar just, säger Martin Alsander till Dagens Media.

Imorgon publicerar Medievärlden Premium en analys av Stampens bokslutskommuniké.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.