Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så gick Hallandstidningarnas första år med betalmodell

Publicerad: 21 Januari 2014, 12:47

Den ointressanta trafiken försvann och relationen till trogna läsare stärktes. Det är två av slutsatserna efter ett år med betalmodell på HP och HN.


Ämnen i artikeln:

Hallands Nyheter

Nu är det ett år sedan Hallandsposten och Hallands Nyheter införde en betalmodell med inloggning på sajterna.

”Man kan säga att vi tappat den ointressanta trafiken från utlandet och övriga Sverige och fördjupat relationen med de som bor i Halland och som betalar för sina lokala nyheter”, säger Malin Henrikson, chefredaktör på HN, i ett pressmeddelande.

Tidningen har nått målet att konvertera 50 procent av prenumeranterna till digitala läsare. Målen för nya digitala prenumeranter har överträffats med råge. Däremot har totalupplagan för tidningen minskat något mer än målsättningen.

”Vi har lyckats med 4 av de 5 uppsatta målen”, säger Marie Erlandsson privatmarknadschef på HN och HP. ”Det har varit helt avgörande att vi haft ett stort internt engagemang hela vägen. Satsningen har gett ett par miljoner i intäkt. Extra kul är den goda responsen från våra trogna prenumeranter. Vi tror att vi på detta sätt tar bättre hand om dem som gillar oss allra mest och som gladeligen betalt för nyheter i alla år. Genom att ge dem allt innehåll, överallt får läsarna ännu mer värde för den avgift de redan betalar.”

Antalet unika besökare har minskat, men sidvisningarna är på ungefär samma nivå.

”Orsaken till att antalet sidvisningar trots allt är så bra, beror på att siddjupet ökat. Varje besökare spenderar helt enkelt mer tid på våra sajter nu än förut”, säger Malin Henrikson chefredaktör på HN.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Hallands Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.