Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så gick det för de danska mediehusen

Publicerad: 21 Mars 2013, 12:11

Egmont gjorde rekordresultat, medan JP/Politikens Hus och Berlingske Media klarade sig sämre.


Egmont fortsätter att växa på sina huvudområden: tv, film, bio, magasin, böcker och spel. Resultatet för fjolåret, som presenteras idag, visar att omsättningen ökade med 12 procent jämfört med 2011 och landade på drygt 14 miljarder kronor.

Resultatet före skatt blev 882 miljoner kronor, som är en ökning med 36 miljoner. Egmonts koncernchef, Steffen Kragh, kommenterar siffrorna så här:

Resultatet och omsättningen är våra hittills bästa. Jag är speciellt glad över att våra skärmbaserade medieprodukter har gått framåt och att våra medieprodukter håller en hög nivå. Vi har återigen lyckats skapa medieprodukter som på bred front engagerar och uppskattas av konsumenterna.

En stor del av framgången kan hänföras till den norska kanalen TV 2, som Egmont övertog till 100 procent i fjol. De sju kanaler som TV 2 råder över har gått och går fortfarande mycket bra i Norge. Även intäkterna från film är betydande. Magasin minskar något och böcker ökar något. Egmont har nu ett eget kapital på 5,8 miljarder kronor.

Även den brittiska mediekonceernen, Mecom, som äger Berlingske Media, lade fram sitt resultat för 2012 i dag. Det blev ett underskott på 254 miljoner kronor. För Berlingske Media blev rörelseresultatet plus 200 miljoner kronor, vilket är 40 miljoner mindre än 2011. Omsättningen var drygt 3 miljarder kronor.

Berlingske Media, som bland annat ger ut Berlingske, BT och Weekendavisen, har varit till försäljning sedan förra året. Ägaren Mecom vill förbättra sin finansiella ställning. I fjol sålde Mecom sin norska del, Edda Media, till norska A-pressen. I Holland har Mecom försökt sälja Wegener-koncernen som en samlad enhet. Men det har inte gått och därför försöker Mecom nu sälja Wegener i delar. I Polen har Mecom helt lämnat mediemarknaden.

Sedan en tid tillbaka försöker investmentbanken SEB Enskilda hitta en köpare till Berlingske Media. Efter dagens resultat lär det inte bli lättare. Mecom ser helst att en eventuell köpare tar hela koncernen under sina vingar. Men det kan bli svårt och Mecom kan tvingas sälja ut Berlingske i bitar, som med Wegener i Holland.

I samband med att Mecom i dag offentliggjorde resultatet för 2012 meddelade koncernen att försäljningsprocessen fortsätter med flera möjliga köpare. Tidigare har budskapet varit att försäljningen ska äga rum under första delen av 2013. Det är högst osäkert om det blir så. Koncernens långivare har sett till att den är finansiellt säkrad till utgången av oktober 2014.

Tänkbara köpare av Berlingske Media är Bonnier och Stampen. Även Egmont och JP/Politikens Hus, liksom Aller-koncernen, har de finansiella musklerna. Aller har tidigare övervägt att köpa Berlingske, men tackade nej 2006.

JP/Politikens Hus, som ger ut Politiken, Jyllands-Posten och Ekstra Bladet, tappar också annonsintäkter och upplaga. Trots det blev resultatet plus 161 miljoner kronor, en försämring med 31 miljoner jämfört med föregående år. Omsättningen blev oförändrad: 3,7 miljarder kronor.

Fortfarande är det de tre stora tidningarna som står för större delen av intäkterna till JP/Politikens Hus. Men även de 87 lokala tidningarna i Danmark (49 titlar) och Sverige (38) ger betydande intäkter. I fjol sålde koncernen sin ägarandel på 24,5 procent av MetroXpress och 24timer till Tamedia i Schweiz. Tamedia kommer att lägga ned 24timer och i stället satsa på MetroXpress.

Det egna kapitalett för JP/Politikens Hus fortsätter stadigt att växa. I dag har koncernen ett eget kapital på 1,5 miljarder kronor (en ökning med 323 miljoner kronor från 2011). Detta är pengar som koncernen gärna vill använda till investeringar. Men att göra investeringar inom den egna verksamheten lockar inte ledningen i dag; print går tillbaka och den digitala tillväxten är begränsad.

Därmed återstår uppköp, troligen i utlandet. För i Danmark finns det inget som lockar koncernen i dag.

Christer Källström, Köpenhamn

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.