Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så gick 2016

Publicerad: 10 Januari 2017, 08:47

Mediebyråernas köp ökade med 5,1 procent under 2016. Men samtliga dagspresskategorier gick bakåt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt köpte mediebyråerna för 13,7 miljarder kronor under 2016, en ökning med 5,1 procent jämfört med 2015. Den största tillväxten är hos sök (16,8 procent) och utomhus (16,8 procent).

Men för dagspress pekar det ner. Storstadspressens försäljning minskade med omkring 115 miljoner kronor (11,3 procent), kvällspressen med 19 miljoner (10,5 procent) och landsortspressen med 13 miljoner (1,6 procent).

Det var en julrush även hos mediebyråerna. Inte minst visade det sig i att bioreklamen nådde all time high med en försäljning på 18 miljoner kronor, en ökning med nästan 60 procent jämfört med samma månad 2015.

– Framför allt är det TV-investeringarna som driver upp den totala spenderingen i december och siffrorna verifierar den höga efterfrågan och utförsäljningsgraden som rådde under december. Trots fallande tittarsiffror litar fortfarande annonsörer och mediebyråer på TV:s genomslagskraft och förmåga att bygga räckvidd. Räckviddsbehovet driver också utomhus/trafikreklam, som återigen gjorde en mycket stark månad i december, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.