Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så går det för MittMedias Millennials

Publicerad: 25 November 2015, 12:52

I snart två månader har MittMedia fått hjälp av Millennials för att hitta nya sätt att locka unga. Projektledaren Inger Wallin berättar om satsningen.


Ämnen i artikeln:

ArbetarbladetMittmediaGefle Dagblad

Det går alldeles fantastiskt bra. De här ungdomarna är inga mediestudenter, utan kom in genom arbetsförmedlingen och det var viktigt för oss att få in ett ofärgat perspektiv. Våra kunder och läsare är ju inte främst folk i mediebranschen.

Sedan början av oktober sitter praktikgruppen högst upp i Gefle Dagblads lokaler på Hattmakargatan i Gävle. Genom ett samarbete mellan MittMedia och Arbetsförmedlingen i Gävle har praktikgruppen, som består av 12 personer i åldrarna 18-21 år, kunnat erbjudas heltid under sex månader. Deras fokus är Gävle men de är inte knutna till en specifik redaktion.

Till att börja med höll de sig helt för sig själva. Men nu när det har gått några veckor så har det funnits anledning att på olika sätt bädda in dem i redaktionerna.

Gruppen ska hjälpa MittMedia att utveckla sitt utbud och innehåll så att det i högre grad ska attrahera 90-talister. Praktikanternas dagar ser olika ut, men arbetet kan bland annat handla om att leda och delta i framtidsverkstäder och workshops, skapa nya nätverk eller att ge konkreta förslag på hur lokala och regionala nyheter ska utformas och spridas.

De fick börja med att producera olika saker; artiklar, krönikor och blogginlägg. Det har också vuxit fram en podcast och de har arbetat en del med video.

Aktuellt just nu är också att GD och Arbetarbladet får några ”inbäddade” praktikanter som ska arbeta med tidningarnas Snapchatkonton ett par dagar. Och nästa vecka ska praktikgruppen träffa hela funktionsledningen i Mittmedia.

Det blir lätt redaktionellt fokus, men det här projektet handlar även om affärssidan, säger Inger Wallin.

En uttalad ambition med projektet var att ta reda på hur man når ut till målgruppen unga. Inger Wallin säger att hon tror att de kommer ha skaffat sig en god idé om hur man gör det när projektet är slutfört. En uppgift praktikanterna haft har till exempel varit att genomföra en omfattande undersökning för att kartlägga ungdomars medievanor.

Vad gick ni in med för förväntningar i det här projektet?

Förväntningarna var att på allvar få in den här rösten och att få ställa saker som man är övertygad om på ända. En del saker som visat sig är inte alls några stora överraskningar andra saker är förvånande, säger Inger Wallin och fortsätter:

Vi har fått bilden av att våra nyhetssajter inte är någonting för den här målgruppen bekräftad, men kännedomen är ändå bättre än vad jag hade förväntat mig. De känner i alla fall till att det finns något som heter GD.se och Arbetarbladet.se.

I och med digitaliseringen förändras ju saker och ting fort. Hur länge kan det ni lär er av det här projektet vara aktuellt och värdefullt?

Ett av de kärnord vi jobbar efter i det här projektet är flexibilitet. Och vi vet inte om det här projektet kommer att resultera i nya funktioner, nya arbetssätt eller kanske i en plattform så långt har vi inte kommit. Men det finns en väldig medvetenhet om att det här området förändras hela tiden.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.