Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så går det för EFN:s satsning på lokal ekonomijournalistik

Publicerad: 1 November 2018, 06:45

Anna Fagerström, ansvarig utgivare på EFN. Foto: Daniel Ivarsson.

Det senaste året har EFN öppnat fem lokalredaktioner runt om i landet. Den ansvariga utgivaren Anna Fagerström berättar om hur satsningen fallit ut.


Ämnen i artikeln:

EFN

Förra hösten presenterade Handelsbankens ekonomikanal EFN sin satsning på lokal ekonomijournalistik. Fem nya redaktioner i Stockholm, Göteborg, Malmö, Gävle och Umeå skulle slås upp och EFN:s tidigare publisher Leo Lagercrantz valde att återvända till kanalen för att leda satsningen. Till sin hjälp hade han dåvarande redaktionschefen Anna Fagerström. Ambitionen var att öka bevakningen av ekonomi och svenskt näringsliv i hela landet.

Sedan dess har EFN:s chefredaktör och ansvariga utgivare Charlotte Stjerngren hunnit lämna kanalen och ersatts av Anna Fagerström. Fagerström berättar för Medievärlden hur det går med satsningen på lokaljournalistiken.

– Det korta svaret är: bra. Vi gör mycket bra ekonomijournalistik lokalt och regionalt, om sånt som ingen annan uppmärksammar men som är intressanta och viktiga. Vi berättar om vad som händer med bostadspriserna när en hel stad flyttas, som i Kiruna, hur sommarens torka har påverkat Sveriges potatisodlare, om hur delningsekonomin sprids i Västsverige, om vad tryffeln betyder för Gotland. Med hjälp av unik statistik tar vi regelbundet temperaturen på bostadspriser och konjunkturer över hela Sverige – och inte bara i storstäderna. Vi håller också på att bygga upp ett nät av regionala och lokala experter, som verkligen kan sina regioner och som kan förmedla en betydligt mer nyanserad och relevant bild av hur Sverige mår ekonomiskt än om man bara håller sig runt Stureplan i Stockholm.

Till satsningen har EFN rekryterat fem reportrar som arbetar i enpersonsteam på varsin ort vilket kan vara utmanande, berättar Anna Fagerström.

– De gör allt, från research och intervjuer till filmning och klippning. Dessutom är de programledare i varsin studio. Det här ställer enormt höga krav på varje person – man måste kunna mycket och det man inte kan är det bara att hugga tag i i alla fall. Framför allt har det förstås varit utmanande för var och en av regionreportrarna, men också för övriga organisationen att lära oss var och hur vi behöver stötta.

Hur tänker ni framåt kring satsningen på lokal ekonomijournalistik? Kan det bli aktuellt att starta fler redaktioner?

– Det finns inga planer på att starta fler regionredaktioner i nuläget. Det vi arbetar hårt med just nu är att hitta arbetssätt där vi kan göra fler minidokumentärer om spännande ekonomiföreteelser runtom i landet. Vi vill verkligen gå på djupet och hjälpa till med att öka kunskapen och förståelsen för hur ekonomi fungerar, i stort och smått, i hela landet.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EFN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.