Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så förbereder sig mediehusen för svininfluensan

Publicerad: 21 Augusti 2009, 04:34

Ännu har den inte slagit till på allvar. Men på mediehusen förbereder man sig inför svininfluensan. Om stora delar av arbetsstyrkan plötsligt inte klarar att ta sig till jobbet blir det problem - men de går att lösa. Även om en del sjuklingar kan få sitta hemma och göra sidor mellan hostattackerna.


Ämnen i artikeln:

Johan Ståhl

På Sydsvenskan anser man sig vara hyggligt förberedda. Något beslut om och hur de anställda ska erbjudas vaccinering har dock inte tagit ännu.
– Vi avvaktar högre instans i den frågan, säger vd Johan Ståhl.

Vad händer om 20 procent av dina anställda drabbas av svininfluensan och plötsligt inte kan komma till jobbet?
– Det är helt beroende på vilka det är. Men om det blir worst case, redigerarna, de som gör tidningen, tittar vi på lösningar som gör att de kan jobba hemifrån.

Hur skulle det påverka tidningens ekonomin om var femte säljare insjuknar?
– Det skulle slå jättehårt. Lite beroende på vilka säljare det handlar om, vilka kunder de har, hur länge de blir borta och i vilken utsträckning de kan jobba hemifrån.

Om 20 procent av Barometern-OT:s anställda plötsligt ligger hemma i hög feber och andra influensasymptom blir det ganska knepigt. Det erkänner tidningschef Gunilla Sax. Så därför håller ledningsgruppen på att ta fram scenarier där man ska hantera ett större manfall.
– Ända upp till 50 procent.

På tryckeriet har man redan tagit fram en sådan handlingsplan.
Hela personalstyrkan ska också erbjudas vaccinering.

– Det handlar om att laga efter läge.
UNT:s vd Dan Lannerö menar att om influensan slår till med kraft på hans företag går de flesta problem som det skapar att lösa – men det annat kan temporärt få stryka på foten.
– Då får vi lägga annat åt sidan för att säkra produktionen.
Även där håller man på att ta fram ett handlingsprogram för hur man ska hantera ett större antal sjukskrivna medarbetare.

På NT Media förbereder man sig också för en höst som kan bli skakig – i alla fall på hälsofronten.
– Bland annat tittar vi på vilka vi skulle kunna ringa in, vikarier och andra som jobbat här tidigare, säger vd Lennart Foss.
Om och hur de anställda ska erbjudas vaccin har man inte tagit ställning till ännu.
– Men vi håller på att diskutera det.

– Skulle 20 procent av buden bli sjuka får vi problem. Men tidningarna kommer ut i alla fall – fast försenade, säger Johan Lundin, vd för Prolog.
Om – eller kanske när – svininfluensan slår till kommer det att handla dels om att de bud som står på benen får köra flera distrikt och vikarier sätts in i den mån det går.
I nästa vecka kommer Prologs ledning att titta vad man kan göra för att minimera konsekvenserna av en epidemi.
-Men vi kommer att erbjuda vaccination och i övrigt följa myndigheternas rekommendationer.

Ämnen i artikeln:

Johan Ståhl

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.