Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Så förändras Svenska Dagbladet

Publicerad: 20 September 2012, 08:12

Kulturen kommer inte att finnas kvar som egen rygg alla dagar. Och en digital betalmodell med tre nivåer ska införas. Det är några av detaljerna i Svenska Dagbladets nya koncept.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska Dagbladet

Nya Svenska Dagbladet ska vara två distinkta tidningar i alla kanaler. Morgontidningen och affärstidningen.

Det handlar om att möta marknadens behov enligt vd Gunilla Asker.

Men för att göra det måste vi också sänka våra kostnader för att kunna satsa och utveckla.

En förändring är att kulturen försvinner som egen rygg. Utom på söndagar då det blir ett förstärkt kulturmagasin. Hon poängterar också att tidningen även fortsättningsvis ska präglas av nyheter, opinion och kultur.

En anledning till förändringarna är också sparpaketet på 40 miljoner. Tidningen ska minska antalet med 50 till 60 tjänster. Varav 40 på redaktionen.

Hur detta ska gå till vill inte Gunilla Asker gå in på ännu då förhandlingarna är långt ifrån slutförda:

Vi måste ta saker i rätt ordning.

Samtidigt presenterades också det nya digitala erbjudandet, inspirerat av New York Times:

SvD.se-paketet med SvD.se, nliv.se och SvD Mobil.

SvD Digitalt med hela SvD:s digitala grundutbud.

SvD Premium med papperstidningen alla dagar och helger och SvD:s digitala grundutbud.

Prisnivåerna är ännu inte satta. SvD lanserar paketen senast i början av nästa år, om allt går enligt planerna.

I eftermiddag ska det bli ytterligare information om planerna för tidningen. Men facket har redan tagit beslut om att kalla in en företagskonsult då mycket i ledningens tankar uppfattats som oklart och lämnar mycket ogenomlyst.

När redaktionen ska anpassas till det nya konceptet kommer organisationen utsättas för hårda påfrestningar. Tidigare har det handlat om osthyvel när vi bantat, nu blir det köttyxa säger en källa.

Asker om Svenska Dagbladets nya sparpaket

50-60 jobb bort på SvD


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.