Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så förändrar mobilen nyhetskonsumtionen

Publicerad: 3 Oktober 2012, 06:18

Enligt en ny studie har utbredd mobil nätanvändning förändrat den amerikanska nyhetskonsumtionen.


Nästan en fjärdedel av alla vuxna amerikaner har nu en surfplatta. Det är dubbelt så många som året innan. Dessutom planerar 23 procent av dem som ännu inte har någon surfplatta att skaffa en under de kommande sex månaderna.

Den omfattande studien är utförd av Pew-institutets Project for Excellence in Journalism (PEJ) i samarbete med The Economist Group. Enligt rapportförfattarna växer bevisen för att mobilapparater som smartphones och surfplattor ökar snarare än ersätter mängden nyheter som amerikaner konsumerar. Exempelvis uppger 31 procent att de lägger mer tid på att ta del av nyheter sedan de införskaffade sin surfplatta.

Däremot finns fortfarande ett motstånd mot att betala för nyheter på nätet via sina mobila apparater. Endast 6 procent säger sig ha betalat för nyheter direkt i surfplattan. 9 procent har en enbart digital prenumeration, att jämföra med 31 procent som prenumererar på en papperstidning. 14 procent prenumererar på både tryckta och digitala nyheter.

Lojaliteten mot vissa föredragna nyhetskällor är stark. Bland surfplatteanvändare läser 60 procent sina fördjupande artiklar från ett fåtal specifika publikationer som de håller regelbunden koll på.

New York Times är enligt undersökningen mer läst på digitala plattformar än i print. Så här ser läsningen ut för några kända amerikanska nyhetskällor:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.