Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så blir Svenskans nya Näringsliv

Publicerad: 23 Augusti 2011, 11:30

I nästa vecka är det premiär för nya SvD Näringsliv. Samtidigt som börserna skakar ordentligt. En otroligt bra tajming, tycker Olle Zachrison, chef för SvD Näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Ekonomin är just nu på allas läppar. Ett antal länders skuldberg innebär att eurosamarbetet är ifrågasatt. Samtidigt skapar utvecklingen i USA chockvågor på börsgolven världen över. Ett perfekt tillfälle att lansera en uppdatering av Svenska Dagbladets Näringsliv tycker dess chef Olle Zachrison.

Det är ett otroligt sug efter just den typ av journalistik som vi gör, säger Olle Zachrison.

Det handlar inte bara om en ny logga. Bakvagnen är också omgjord. Nu får varje dag egna teman. Det ska bli internationella fördjupningar tre dagar i veckan, och tanken är också att jobba fram mer helsidesgrafik. På sista sidan ska det vara ett distinkt personporträtt varje dag enligt Olle Zachrison.

Efterbörsen försvinner. Men det ska finnas utrymme för både kreativ redigering och kreativt innehåll i SvD Näringsliv ändå lovar Olle Zachrison.

Han kommer också att jobba på att lyfta fram de egna reportrarnas arbete bättre. Det nyhetsbyråerna kan göra lika bra får de göra.

Vi ska lägga krutet på material som gör att SvD Näringsliv verkligen sticker ut.

Men det behöver inte vara det som ger de största rubrikerna.

En bra och vass faktaruta som höjer läsvärdet flera steg kan kräva enormt mycket tid och resurser.

Ett stort mål med SvD Näringsliv är att göra hela tidningen mindre helgtung. Det ska vara bra läsning över hela veckan. Fler prenumeranter som har tidningen hela veckan med andra ord.

Sedan hoppas vi givetvis locka fler annonsörer också, säger Olle Zachrison.

Nya kolumnister i Näringsliv blir tidigare PK-ordföranden Stig Fredrikson, Stockholmbörsens chef Jens Henriksson, kemisten Christina Lampe-Önnerud och Cecilia Skingsley som är chef för ränte- och valutaanalys på Swedbank.

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.