Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så blir GP:s första Ipad-app

Publicerad: 12 september 2011, 06:04

Om en vecka lanserar GP sin Ipad-app. Konceptet bygger i hög grad på bilder och den kommer i alla fall från början att vara gratis. Och annonsörerna har tagit emot den med öppna armar.


Ämnen i artikeln:

GP

Lokala bilder, gärna paketerade i teman, har visat sig vara väldigt klickade på gp.se. En erfarenhet som tagits tillvara i utvecklingen av tidningens nya app, GP bild. Där bygger som namnet antyder det mesta på bilder. Ibland med endast en bildtext men det finns möjlighet att koppla artiklar till bilderna.

Innehållet kommer att vara uppdelat i sju kategorier; Alla bilder, Göteborg, Sverige, Världen, Kultur & Nöje, Sport och Läsarbilder.

Redaktör blir Anders Hallerhed. Appen kommer inte att vara GP:s nyhetsledande kanal. Men den ska inte få någon featurestämpel heller tror han.

Vi räknar med upp till tre nya bildgallerier per dag, säger han.

Från början kommer appen uppdateras alla vardagar. Men ambitionen är att även göra det på helgerna. Det kommer inte att vara någon idé att söka sena sport-, eller konsertbilder när man kommer hem.

Säg att Springsteen spelar på Ullevi, då kommer det att vara massor av bilder på gp.se under kvällen men inga på appen. Men morgonen därpå väljer vi kanske ut de vi tycker ska finnas i där, bilder som kanske berättar en lite annorlunda historia.

Ipadtidningen använder samma verktyg som används för gp.se:

Så det är inte komplicerat. Det som är svårt är att sätta en rimlig ambitionsnivå, säger Anders Hallerhed som enligt planerna ska dela sin heltidstjänst mellan appen och sajten.

Vi har en tanke på att göra digitala temabilagor om till exempel det gamla Göteborg och sedan sälja dem inne i appen, säger Martin Holmberg, digital utvecklingschef på GP.

Vi har inte tagit några konkreta beslut om det ännu.

Med tanke på att appen kräver ganska begränsade resurser tror Martin Holmberg att det finns goda möjligheter att få lönsamhet på GP bild. Både utifrån försäljning av temabilagor och annonser:

Som vi räknat på det ser det bra ut.

Går man efter marknadens reaktioner kan han få rätt. Redan innan lanseringen är allt annonsutrymme i GP bild slutsålt för första månaden.

Då ingen vet något om varken räckvidd eller antal nedladdningar har annonsavdelningen valt att jobba med en fast prislista i tre nivåer. Efter var femte redaktionell bild ska det finnas en annons. Första läget är utgångspriset mellan 35 och 40 000 kronor. För andra läget, efter den tionde bilden, ligger priset på 25 000 kronor. Tredje läget tar man 15 000 kronor för.

GP:s försäljningsdirektör Fredrik Dobber är försiktig med att prata siffror när det gäller hur många användare GP bild kommer att få.

Men säg att 10 procent av alla Ipads som säljs i Sverige finns i vår region. Då kanske det finns mellan 15 000 och 20 000 här nu. Och beroende på vad som händer kanske mellan 30 000 och 40 000 vid årsskiftet.

Sedan är då den stora frågan hur många av dessa som kommer att ladda ner vår app.

GP bild är framtagen tillsammans med Mkt Media och det finns förhoppningar om att fler tidningar i sfären ska följa efter. Den är byggd i HTML5 och kommer därför också att fungera i Androidplattor och i olika webbläsare.

Samtidigt håller GP på med att ta fram en ny e-tidning som företaget räknar med ska bli den produkt som flest Ipad-läsare över tid kommer att använda.

GP bild kommer ut på marknaden den här veckan eller nästa beroende på kötiderna i App store. Appen ska bland annat visas upp på bokmässan i Göteborg i slutet av nästa vecka.

Ämnen i artikeln:

GP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev