Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så blir framtidens medieforskning

Publicerad: 30 November 2010, 09:15

Ingela Wadbring presenterade igår huvuddragen i sin text "Var står - och vart går - medieforskningen" som publicerats i Sim(o):s årsbok.


På Sim(o) seminarium för årsboken ”Vad väntar runt hörnet” presenterade Ingela Wadbring, docent vid Göteborgs universitet, och ansvarig för Dagspresskollegiet, samtidens och framtidens forskning.

Den forskning som professorerna bedriver just nu, samtidens forskning, kan delas upp i fem huvudkategorier:

- Unga nätkulturer (beror framför allt på ett stort projekt i KK-stiftelsens regi)
- Journalistik
- Mediernas och journalistikens produktionsvillkor
- Medierna och journalistikens i relation till offentligheten
- Det offentliga rummet

Fyra institutioner saknas i genomgången, dessa är: Demokratiinstitutet i Sundsvall, Dagspresskollegiet, World Internet Institute och Medielaboratoriet i Malmö.

Den forskning som doktoranderna bedriver just nu, framtidens forskning, kan delas upp i sex huvudkategorier:

- Politik och demokrati
- Medier & journalistik i andra länder
- Medier och barn
- Kritiska studier och alternativa medier
- Mediernas villkor
- Medierna som företag

Ingela Wadbring sade på seminariet att det ämne hon saknar i forskningen är Nya medier.

Hon listar också sex punkter som gäller tendenserna i framtidens forskning:

1. Medier och journalistik är ett fortsatt viktigt forskningsområde.
2. Mer samarbete över gränserna: mellan ämnen, universitet och länder
3. Större forskningsprogram snarare än mindre projekt
4. Mer forskning på engelska
5. Från monografier till sammanläggningsavhandlingar
6. Fler kvinnor i toppen?

Läs hela texten i Sim(o):s årsbok Vad väntar runt hörnet

Medieprofessorerna fem i topp

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.