Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så blev La Presse digitala övergång en framgång

Publicerad: 14 Oktober 2016, 06:39

Kanadensiska La Presse, har tagit konsekvenserna fullt ut av den sjunkande pappersupplagan. När man utvecklat sina digitala produkter till en fullvärdig ersättare för papperstidningen tog man steget. Och det blev en framgång menar ledningen.


La Presse lade ner vardagsupplagan av sin tryckta tidning, kvar blev endast lördagsupplagan. Allt ersattes med La Presse+.

– För oss är det läsarna som styr, förklarar Pierre-Elliot Levasseur, Cheif Operating Officer vid La Presse, Canada. När vi såg att pappersupplagan var på väg att bli olönsam lade vi ner veckoutgivningen. Men vi planerade allt mycket noga i förväg.

Det fanns ett större intresse bland prenumeranterna för lördagstidningen, därför satsade vi allt på den när det gäller en tryckt produkt. Om även den skulle tappa i intresse bland läsarna kommer också den att försvinna.
Trots att upplagan minskade kraftigt när veckoutgåvorna försvann tvekar man inte över att det var rätt väg.

– Vi gick från 250 000 i upplaga till ungefär 110 000 exemplar. Vi har inga kampanjer för att värva nya läsare, och vi tog bort alla friexemplar som fanns.

Att det är läsplattorna som är det givna valet för dagens tidningsläsare tvekar han inte om. Men han erkänner också att tidningens val att enbart publicera en lördagstidning och en digital version har fått många att skaffa läsplattor.

– När vi startade var det 30 procent av invånarna i vårt spridningsområde som hade läsplattor, nu är det 60 procent.

Pierre-Elliot Levasseur ser inte mobiltelefonerna som en naturlig enhet för tidningsläsning.

– Plattan är mer naturlig, den inbjuder till mer ”layed back reading”. Men man måste leverera en mycket bra ”storytelling product”, betonar han.

När det gäller det interna arbetet i detta mycket omvälvande projekt påpekar han också att hela organisationen måste vara med från början till slut.

– Alla parter, utan undantag, måste delta i hela processen.

Vid övergången till i huvudsak digitala produkter hade man anpassat hela organisationen för detta, så när veckoutgåvorna försvann blev det inga uppsägningar varken på redaktion eller säljavdelning. Men i den tidigare processen hade 158 jobb försvunnit, 43 av dessa på redaktionen.

Den nya digitala utgåvan som kallas La Presse+ står för 70 procent av de totala annonsintäkterna. Man har också varit mycket lyckosamma i produktionen av nya bilagor eller magasin som följer med La Press+, samt annonsbilagor som gett snabbt resultat hos annonskunderna.

88 procent av annonskunderna följde med till La Presse+ och sist men inte minst, de totala intäkterna ökade med 3 miljoner dollar på årsbasis. Samtidigt som deras konkurrenter hade kraftigt minskade intäkter.

Svenåke Boström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.