Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Så är nya DN.se

Publicerad: 7 Juni 2016, 11:50

Renare och med större fokus på användarupplevelsen. Så beskrivs DN:s nya, responsiva sajt.


Ämnen i artikeln:

DN.se

Anna Åberg, chef för DN.se och digital produktutveckling på DN och Di, redogör i ett inlägg för de stora förändringarna.

Under arbetet med den nya sajten har man rensat bort den funktionalitet som använts mer sällan samt tagit bort de minst lönsamma annonsformaten. Samtidigt blir innehållet på sajten allt mer algoritmstyrt.

Fokus har varit att behålla nyhetspulsen samtidigt som vi ska hålla fram vårt genomarbetade innehåll med längre livslängd. skriver Åberg.

De förändringar som gjorts ska förbättra prestandan och minska laddningstiderna. Satsningar har också gjorts på personalisering och möjlighet till egen anpassning av innehållet. Genom att samla in information om vad besökaren oftast läser kan DN till exempel fortsättningsvis i större utsträckning anpassa materialet efter det.

Flera nya tjänster har också lanserats. Genom en av dem, sektionen Mitt DN, kan användaren själv delvis ta kontroll över sitt flöde utifrån vilka ämnen, nyhetshändelser, områden, skribenter och fotografer som användaren anger att den vill följa.

Genom en annan, skribent- och ämnessidorna, möjliggörs för läsaren att följa specifika skribenter och ämnen för att få uppdateringar på Mitt DN.

Tanken med den nya, responsiva sajten är också att förbättra läsupplevelsen för användare med surfplattor.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DN.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.