Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ryktet om vår död är kraftigt överdrivet

Ett telegram från TT slog igår fast att tidningsdöden är på väg. En häpnadsväckande nyhet. Inte på grund av att Dagbladet läggs ned utan på grund av sin vinkling.

Publicerad: 5 Mars 2015, 11:12

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


TT baserar sin text på en tidning med 6 400 prenumeranter. Den är ungefär en fjärdedel så stor som sin lokala kollega och konkurrent.

Man behöver inte räkna särskilt länge för att kunna konstatera att Dagbladet är en riktigt liten tidning. En av landets allra minsta sexdagarstidningar.

Det är viktigt att slå fast att ingen skugga faller över tidningens medarbetare. Denna text gör ingen som helst värdering av deras arbete. Mina tankar går till de dem jag har själv varit med om två tidningsnedläggningar och tror mig veta vad de går igenom.

Lite förenklat kan vi slå fast att TS redovisar ungefär 1 900 000 dagliga sålda sex- och sjudagarstidningar för 2014, en del av dem digitalt men den stora merparten på papper.

Dagbladets upplaga representerar dryga tre promille av dessa.

Vi drar alltså stora växlar på tre promille. Det är ungefär som att kasta några småländska stenar över landskapsgränsen till Skåne de kommer inte ens att saknas.

Vi är inne i en av mediebranschens största förändringsperioder. Om det tvekar ingen och Smålandsposten är så klart inget undantag. Vi kämpar stenhårt, precis som alla ni andra. Det finns heller inget självändamål i att trycka nyheter på papper.

Däremot är det faktum att 87 000 personer dagligen väljer att ta del av vår produkt på detta vis. Trots alla digitala varianter lockar pappret 70 procent av invånarna i Tingsryds kommun, för att nämna en av våra orter.

20 000 av våra läsare är under 35 år gamla. Det är siffror som ger hopp som visar att vi angår och berör våra läsare oavsett ålder.

Den omställning vi går igenom kommer att ta tid. Den kostar pengar, blod, svett och tårar.

Men den nämnda TT-artikeln väljer den allt vanligare utvägen: Allt är åt helvete och snart blir det värre.

Låt oss göra en jämförelse. Enligt sajten restaurangportal.se finns mer än 1287 restauranger i Stockholm. Jag har ingen aning om huruvida siffran stämmer eller inte jag har ingen koll på trovärdigheten i källan men den låter rimlig. Låt oss för sakens skull anta att den är korrekt. 3 promille av 1 287 är avrundat uppåt fyra krogar.

Om fyra krogar i Stockholm slår igen när skulle någon skriva artikeln om krogdöden i huvudstaden? Samtidigt som vi ser rubriken Smålänning kastade sten till Skåne?

Missförstå mig rätt. Jag tror att fler tidningar i Sverige kommer att gå samma väg som Dagbladet. Jag har också en vag idé om vilka som ligger näst i tur. Men den kollektiva självspäkelse som breder ut sig över branschen är skadlig på så många sätt.

Senast i förra veckan fick en medarbetare frågan om Smålandsposten hade några annonspengar kvar över huvud taget och jo, våra annonsörer bidrar med åtta kronor per såld tidning, tio procent mer än vad prenumeranterna har betalat.

I går morse ställdes vår marknadschef inför påståendet det är bara pensionärer som läser papperstidningen. Detta från en företrädare från en lokal fotbollsförening med fler SM-guld än Kalmar FF.

Detta trots att vi gång på gång påvisar att vi på vår lokala marknad når fler än någonsin tidigare. Trots att vi är den största reklamkanalen för alla åldrar på vår marknad. Trots att vi har ett kundregister som valfri annan kommersiell aktör bara kan drömma om.

En förklaring är att vi i den allmänna debatten, påhejad av journalister med Stockholm som bas och referenspunkt, framställer oss själva som om vi har gett upp, köpt kistan och med ett tillkämpat leende tuggat i oss en näve kallt råttgift.

I vilken annan bransch har man så uselt självförtroende?

Ryktet om vår död är kraftigt överdrivet.

Magnus Karlsson, chefredaktör & utgivare, Smålandsposten

mvredaktion

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.