Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Rubriken ”Söta flickor och tuffa pojkar” fälld av ERK

Publicerad: 12 April 2007, 07:21

Rubriken "Sommarkläder till söta flickor och tuffa pojkar" är schabloniserande och ett uttryck för en förlegad syn på könsrollerna enligt Näringslivets Etiska Råd mot könsdiskriminerande reklam.


Så här försvarar sig det danska företaget BON ‘A PARTE som ligger bakom katalogen:

”Syftet med den aktuella rubriken är inte till att nedvärdera barn eller inordna dem i otidsenliga könsroller, avsikten är endast att appellera till respektive köns speciella säregenhet. Eftersom flickor ibland vill vara söta i klänningar med fina mönster och pojkar ibland vill ha tuffa kläder som passar för lite vildare lekar vill företaget genom sin marknadsföring ge dem möjlighet att leva ut det som är speciellt för deras kön när det gäller klädsel.”

Men enligt ICC.s regler får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bl.a. kön och ERK fäller företaget för könsdiskriminering med motiveringen.

”Genom den rubrik som BON’A PARTE använder för att beskriva sin tilltänka konsument förmedlas föreställningen om att flickor i allmänhet vill vara söta och att pojkar i allmänhet vill vara tuffa. Rådet finner att den schablonisering som kommer till uttryck i rubriken konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för såväl flickor som pojkar. Reklamen är därmed könsdiskriminerande och strider mot ICC:s grundregler för reklam.”

Idag offentliggjordes också tio andra fällningar, bland annat fälls Unilever för sin Axe-reklam. En av Axe banners fälls för att den är ”en reklamåtgärd i vilken kvinnor används som blickfång av sexuell natur, utan tillräckligt samband med den marknadsförda produkten.” skriver ERK.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.