fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Rouzbeh Djalaie lämnar Norra Sidan för Sveriges Radio

Publicerad: 8 oktober 2014, 13:04

Han ska jobba med P4 Stockholms satsning på att nå ännu fler stockholmare. Vad som ska hända med Norra Sidan är inte klart.


AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Rouzbeh Djalaie, som tillsammans med Petter Beckman ligger bakom lokaltidningarna Norra Sidan och Södra Sidan, blir en av arbetsledarna i P4 Stockholms satsning på att nå ännu fler stockholmare under 2015.

De har satt igång ett förändringsarbete. Jag märkte när jag pratade med Sveriges Radios ledning att det finns ett genuint intresse och att de inser allvaret, att det handlar om radions legitimitet, säger Rouzbeh Djalaie till Medievärlden.

Vad är det som krävs?

Sveriges Radio, som alla redaktioner, måste titta på om de lyckas nå alla de ska. Det är särskilt viktigt för public service som har ett unikt uppdrag och måste göra radio som inkluderar och få till den mångfald som behövs.

Kommer du att höras i radio?

Nej, jag kommer nog inte att höras så mycket i radio. Jag kommer att jobba mer som redaktör och arbetsledare.

Vad händer med Norra Sidan?

När jag börjar på Sveriges Radio kommer jag att ha en lösning för hur tidningen kan fortsätta utan mig. Jag hoppas på att hitta en lösning tillsammans med Direktpress som äger 45 procent.

Så du kommer inte att ha kvar några uppdrag på tidningen?

Nej, det går inte att dela sig mellan två uppdrag på det sättet.

Kommer du att sälja din andel?

Vi får se, det är inte klart än. Det beror på vilken lösning vi hittar för tidningen.

Vad har du för tips till de redaktioner som vill bli mer inkluderande?

Mycket handlar om att vara på plats, att sätta sig in i läsarnas eller lyssnarnas perspektiv och anpassa publiceringarna efter det. Det handlar också mycket om hur mediekåren ser ut. Det är mycket vit medelklass med innerstadsfokus.

Kommer man att kunna följa arbetet ni gör?

Jag hoppas och tror att vi kommer att kunna jobba transparent med detta.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev