Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Rörligt slår nya rekord

Publicerad: 23 Maj 2011, 07:16

Besökssiffrorna för webb-tv rör sig i princip åt bara ett håll. Uppåt. Något som bland annat bidragit till att Expressen.se förra veckan nådde nya rekordsiffror. (Korrigerad med nya siffror för Kanal 5)


Ämnen i artikeln:

Webb-tvExpressen

Webb-tv är en av de faktorer som ligger bakom att Expressen.se senaste veckan fått över tre miljoner unika besökare. Det konstaterar tidningens chefredaktör Thomas Matsson i en intervju med den egna tidningen.

Livebevakningar lockar allt fler tittare. Enligt Anna Rastner, editionschef för Expressen TV följdes till exempel sändningarna från branden på KTH av omkring 115 000 tittare. Trenden är enligt henne att de längre formaten ökar. Dels för att kvaliteten på inslagen ökar och dels för att tålamodet hos tittarna ökat. Det handlar inte längre bara om att titta på korta kuriösa inslag.

Två exempel som hon lyfter fram är Löparskolan och Show by Kling.

I framtiden kommer en allt större del av tv-konsumtionen att ske via nätet. En faktor som talar för det är att allt fler tv-apparater går att koppla upp sig mot nätet med. I dagsläget har de inte någon större marknadsandel men om bara något år räknar bedömare med att omkring 60 procent av alla sålda apparater har den möjligheten.

Enligt uppgifter från Smartclip, ett av de större annonsnätverken för webb-tv, tittar varje svensk i dag i genomsnitt 22 minuter på rörligt material på nätet. Vilket de hävdar är mer än till exempel Kanal 5:s siffror. Enligt Kanal 5 är dock de korrekta siffrorna att varje svensk ser 42,3 minuter per kväll på kanalens program.

Den ökade konsumtionen av rörligt på nätet kommer att flytta annonsörer dit också tror Smartclips nordenchef Magnus Hultman.

Snart har vi inte längre 14 kanaler. Utan 140 000. Och det säger sig självt att till exempel TV4 inte längre blir så dominant då.

Begreppet Prime-time kommer att förlora lite av sin innebörd då tittarna själva i allt högre utsträckning väljer vad, var, när och hur de ser på tv tror han.

Ämnen i artikeln:

Webb-tvExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.