Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Röda e-tidningar en framgång

Publicerad: 4 November 2013, 12:41

Att läsa e-varianter på tidningslösa dagar visar sig gå bra. Både i Södermanland och Skåne.


1 500 prenumeranter aktiverade sina konton för att kunna läsa EK och KK:s helgtidning som kom ut under allhelgonahelgen. En siffra som EK:s redaktionschef Eva Burman är mycket nöjd med.

Det måste man vara.

Under helgen har det varit ett hårt tryck på kundtjänsten av prenumeranter som behövde hjälp med hur de skulle aktivera sina konton.

Därför tog vi in extra bemanning för att så många som möjligt skulle kunna få läsa tidningen.

Men det är ingen speciellt komplicerad process understryker hon.

Det räcker med att fylla i sitt personnummer och postnummer.

4 000 av EK:s prenumeranter var inne och läste helgens e-tidning. Det är mer än hälften av det totala antalet som aktiverat sina konton. 25 procent av EK:s omkring 26 000 prenumeranter har tagit steget hittills. Målet är att 40 procent ska ha gjort det innan årsskiftet.

Om EK-koncernen ska fortsätta med att ge ut e-tidningar när inte papperstidningen delas ut är inte klart.

Det är många som har sagt till oss att Gud vad bra att få den här men det är en resursfråga, säger Eva Burman.

Sydsvenskan har sedan en längre period lanserat sig som en tidning som kommer ut årets alla dagar. Tidigare i år har genomsnittsläsningen på röda dagar varit cirka 23 000.

I lördags såg vi en markant ökning till ca 39 000, säger Sydsvenskans marknadschef Katarina Liljenberg.

E-tidning på allhelgona del av premiumstrategin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.