Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Rockklassiker provade likör, fälls av Granskningsnämnden

Publicerad: 28 September 2009, 08:58

Granskningsnämnden för radio och tv har fällt lokalradiostationen 106,7 Rockklassiker i Stockholm för att ha gynnat ett likörmärke på ett otillbörligt sätt. Nämnden  har också fällt Rapport för ett inslag om en internkonsult vid Skatteverket. Här handlade det om bristande saklighet och intrång i privatlivet.


Ämnen i artikeln:

RapportTV4Granskningsnämnden

Vid flera olika tillfällen under programmet på 106,7 Rockklassiker nämnde programledarna den aktuella likören och sade att de drack eller skulle dricka den. Likören nämndes i positiva ordalag och hur den kunde användas.

Inslaget hade enligt nämnden inte en sådan karaktär av dryckesprovning som tillståndskraven normalt medger och fokuseringen på likören medförde ett omotiverat gynnande. Granskningsnämnden ska ansöka hos länsrätten om att stationen ska betala 50 000 kronor i särskild avgift.

I påannonseringen till Rapportinslaget sades att det svenska skatteverkets expert på så kallad värdegrund skaffat sin doktorsexamen från ett bluffuniversitet. Experten var central när det gällde att i seminarier och föreläsningar föra ut Skatteverkets och Kronofogdemyndighetens värdegrunder till personalen.
När han sökte tjänsten lämnade han in ett CV där han hänvisade till examina i sociologi och psykologi från ett universitet som en intervjuad  utredare från Högskoleverket  sade var ett blufflärosäte som utfärdade falska examina och som sedan åtskilliga år var stängt.

Skatteverkets generaldirektör intervjuades och han ansåg att det var allvarligt
att en person uppgav meriter som denna inte hade.

Enlig anmälaren hade konsulten en examen från ett universitet som fått sin examensrätt indragen efter det att konsulten påbörjat sina studier, vilket han itne kunde lastas för. Han hade  inte använt sin examen som grund för sin
anställning. Den utredning som drogs igång av Skatteverkets generaldirektör
friade enligt anmälaren konsulten på samtliga punkter.

Et inslag av TV4:s Advokaterna får kritik men frias. Där påstod en reporter att ett polisförhör var manipulerat.

Nämnden anser att den beskrivningen var tillspetsad. Eftersom inslaget
som helhet tydligt utgick från en advokats och hans klients uppfattning om polisförhöret, var bristen inte så allvarlig att den innebar att inslaget stred mot kravet på saklighet, heter det.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.