Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

RO klandrar Aftonbladet

Publicerad: 7 Oktober 2015, 11:01

Ännu en gång är anledningen bristande annonsmärkning.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenAftonbladet

Ärendet gäller en puff för en biltillverkare som låg uppe på Aftonbladets sajt helt utan annonsmärkning. Reklamombudsmannen (RO) anser att reklamen är för lik det redaktionella innehållet och att tidningen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. I RO:s uttalande står:

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen ser ut som en puff för en artikel. Ingenstans står det att det är en annons. Reklamen skiljer sig inte heller på annat sätt från det redaktionella innehållet på sajten.

I ett yttrande till Reklamombudsmannen skriver Aftonbladet att den uteblivna annonsmärkningen var ett misstag, det rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.