Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Riktlinjer för annonsering i annonsbilagor

Publicerad: 10 november 2011, 13:42

TU och Sveriges Annonsörer har tagit fram rekommendationer för annonsering i annonsbilagor.


Bakgrunden är att det ofta är oklart vilken slags bilaga annonsören verkligen köper utrymme i. Därför har de delats upp i några huvudtyper:

1. Redaktionella bilagor under huvudtidningens varumärke

A. Temabilagor

2. Kommersiella bilagor under kunds varumärke

A. Annonsbilaga

B. Kundtidning

C. Tematidning

Manualen innehåller också några vägledande frågor

1. Vem producerar bilagan?

2. Vem är uppdragsgivare?

3. Hur distribueras bilagan?

4. Hur ser samarbetet med huvudtidningen ut?

– Hur ser det redaktionella samarbetet ut? Skrivs exempelvis det redaktionella innehållet av journalister anställda av bilageproducenten eller av huvudtidningen?

– Hur ser det kommersiella samarbetet ut? Säljs exempelvis bilagan av såväl lokala säljare som säljare från rikstäckande annonsbolag.

5. Med vilken periodicitet distribueras bilagan?

Läs mer och ladda hem manualen på tu.se

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.