Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Riksmedias nya ägare siktar på expansion

Publicerad: 16 December 2010, 11:38

Vi har större möjlighet att utveckla Riksmedia än de tidigare ägarna. Det säger Hallpressens vd Roger Jonsson.


Ämnen i artikeln:

RiksmediaHallpressen

På kort sikt innebär Riksmedias nya ägare trygghet. En kund kan alltid lämna bolaget. Så när den absolut största kunden tar över bolaget är det bara härligt anser Riksmedias vd Leslie Marsden. Han ser Hallpressens beslut som ett gott betyg åt den egna organisationen.

   Det visar att de vet att vi har en stor kapacitet att sälja deras produkter.

Någon oro att det ska innebära några drastiska förändringar av verksamheten har han inte:

   Då hade de inte köpt ett Stockholmsbolag utan startat något eget utifrån Jönköping.

Nu är siktet inställt på expansion. Med hjälp av Hallpressens kontaktytor och vänner ska det nog gå menar Leslie Marsden.

På våren 2004 lämnade Hallpressen dåvarande FLT Media för Riksmedia efter att bland annat missnöje med ersättningsnivåer och den förändringsprocess som annonsorganisationen då inlett.

Nu tar den Herencoägda tidningskoncernen över ägandet från Dala-Demokraten, Östra Småland och Värmlands Folkblad.

Varför ska ni äga Riksmedia, går det inte bra att bara vara kund?

   Vi har varit bolagets största kund sedan 2004. Hallpressen står för närmare hälften av omsättningen. Och vi tror att vi har större möjlighet att utveckla Riksmedia än de tidigare ägarna, säger Hallpressens vd Roger Jonsson.

Bland annat genom att skaffa nya kunder.

   Vi ska bli en riktig motpol till stora Mediakompaniet. Det är inte bra när det bara finns en stor aktör på marknaden, säger Roger Jonsson.

I dag har Riksmedia en omsättning på omkring 100 miljoner. Om fyra fem år kan den siffran vara fördubblad tror han.

Med hjälp av många nya kunder?

   Det är inte säkert att det är många nya kunder. Det kan handla om några få, men större, kunder också.

Kommer Östran vara kvar hos Riksmedia efter Gota Medias övertagande?

Jag har inte hört något annat.

Målsättningen för Riksmedia är en närmare 20-procentig tillväxt 2011 på en marknad som enligt prognoserna kommer att öka med omkring 5 procent.

   Utifrån de produkter som vi har menar vi att det finns en sådan potential, säger Riksmedias vd Leslie Marsden.

   Men det är alltså målsättningen, inte vad vi budgeterat.

Vad ligger budgeten på?

Det vill jag inte kommentera.

Affären säkrar Riksmedias framtid

Hallpressen köper Riksmedia

Ämnen i artikeln:

RiksmediaHallpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.