Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Riksmedia lyfte Centertidningar

Publicerad: 17 Juni 2003, 10:19


Februari var inte bra i Eskilstuna vad gäller annonsförsäljning. En lyckad januari och mars som gick ungefär som i fjol gör ändå att totalresultatet ligger på 1,5 procent över fjolårets resultat. I pengar motsvarar det en knapp miljon kronor. Det är Ola Nilsson, annonschef på Eskilstuna-Kuriren, nöjd med.
Platsannonseringen är sorgebarnet. En av anledningarna kan vara att annonssamarbetet Mälardalen inte har slagit så väl ut för tidningens del. Det tänker man dock delvis åtgärda genom att inom kort utse någon som blir ansvarig för den delen av försäljningen.
– Så har de andra tidningarna som är med och jag tror att det kommer att innebära en utveckling, säger Ola Nilsson.
Tappet på platsannonseringen har Kuriren kompenserat genom att öka försäljningen av rese- och nöjesannonser.

En miljon bättre än i fjol ligger också Hallandsposten. En förbättring med cirka fem procent jämfört med i fjol.
Främst är det gamla kunder som fått nytt liv enligt annonschefen Kent Rosenius. Men det handlar också om att det tillkommit nya kunder.
– Det här är en expansiv region med många nyetableringar, säger han.
Det är också den lokala annonseringen som står för intäkterna. Den har ökat åtta procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Centertidningar tuffar på
bra. Första kvartalet har börjat lika bra som fjolåret då koncernen gjorde ett rekordresultat på 73 miljoner.
En stor anledning till framgångarna är enligt koncern-vd:n Lars Lundblad att riksannonseringen gått bra under våren. Främst gäller det då de av koncernens tidningar som är anslutna till Riksmedia. De har ökat sin volymförsäljning med över 10 procent jämfört med fjolåret.
Hallands Nyheter, som är på väg in i ett annonssamarbete med bland andra Sydostpress håller fjolårets resultat.
Södermanlands Nyheter och Östersunds-Posten som är anslutna till FLT har tappat jämfört med år 2002.
Det kommer dock inte att leda till några direkta åtgärder enligt Lars Lundblad:
– Men vi ser löpande över var vi får bäst effekt.
I Uddevalla är det inte lika glada ton-gångar. Bohusläningen gick första kvartalet i princip jämt upp jämfört med i fjol. Det är man inte nöjd med.
Det stora tappet kommer från plats- och byråannonseringen. Och inte verkar det ljusna på platsmarknaden heller. Ortens största arbetsgivare, Saab och Volvo Aero har varslat. Det kommer troligen snart även deras underleverantörer att göra.
För annonschefen Cermith Lunde och hans säljare blir det till att kavla upp ärmarna ännu mer.
– Vi får jobba ännu hårdare på den lokala marknaden och höja snittköpet.

I Gävle går man
i väntans tider. Fusionen mellan Gefle Dagblad och Arbetar-bladet har dragit ut på tiden och det känns av på annonsavdelningarna. Eftersom alla väntar på vad sammanslagningen kommer att innebära vad gäller indragna tjänster har tidningarna inte återbesatt stolar när säljare gått vidare.
– Och det märks på resultatet, säger Leif Larsson på Arbetarbladet.
Tidningen har tappat fem procent första kvartalet jämfört med samma period år 2002. Resultatet motverkas av att tidningen i år fyller 100 år. För en del i firandet var en tjock bilaga med mycket redaktionellt material och många annonser.
– Den gav 500 000 i nettointäkt. Ganska precis vad vi ligger back på den vanliga tidningen.
När de två blivit ett kommer det att bli mycket bättre tror Leif Larsson. Åtminstone vad gäller kundtillströmningen. Det ska en rejäl sänkning av bruttoprislistan se till.
Vilken väg det nya bolaget kommer att välja när det gäller riksannonseringen är inte klar. Samtal förs med såväl FLT som Riksmedia. Dessutom tittar man på möjligheten att göra ett paket med Dalarnas Tidningar.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.