Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Riksdagen vill införa sänkt moms på digitala tidningar

Publicerad: 19 Maj 2011, 05:32

Samtliga riksdagspartier står bakom ett yttrande om att införa reducerad moms på digitala tidningar, tidskrifter och böcker.


Riksdagen antog igår Skatteutskottet yttrande (SkU25 s. 13):

Utskottet anser att det inom yttrandefrihetsområdet är särskilt viktigt att samma mervärdesskattesats kan tillämpas på produkter som finns både i traditionella sammanhang och i en digital miljö. Det är innehållet som ska vara avgörande och inte publiceringsformatet eller distributionsformen. Ett sådant synsätt ligger också i linje med den digitala agendan för Europa där konvergens förordas mellan den fysiska världenoch världen online, även i fråga om skatter (KOM(2010) 245, En digital agenda för Europa).

Bakgrunden är att EU:s mervärdesskattedirektiv , där tryckta medier räknas som produkter (reducerad moms tillåten) och digitala medier som tjänster (normalskattesats), håller på att ses över. I Sverige är momsen på tryckta medier 6 procent och momsen på digitala medier 25 procent.

Enligt TU:s jurist Per Hultengård är det en stor framgång att riksdagen slagit fast att Sverige inställning, som regeringen nu har att förhålla sig till, är att inom EU verka för att momsen på digitala tidningar, tidskrifter och böcker ska vara reducerad, i likhet med vad som gäller för tryckta tidningar, tidskrifter och böcker.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.