Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reste till USA för att studera hur lokaltidningar samarbetar

Publicerad: 8 December 2010, 12:42

Spännande. Och visst finns det sådant som vi skulle kunna göra. Valdemar Lönnroth, till vardags ekonomireporter på TTELA, har varit över till USA för att studera hur lokal- och regionaltidningar samarbetar över revirgränserna.


I sex dagar åkte han runt och besökte tre av åtta tidningar i delstaten Ohio. Från stora Columbus Dispatch med en daglig upplaga på omkring 200 000 ex till The Youngstown Vindicator med drygt 60 000 i daglig upplaga.

Anledningen till att tidningarna slutit sig samman var ett utbrett missnöje med AP som de uppfattade som dyra och dåliga.

Tidningarnas fyra, fem bästa artiklar varje dag finns också tillgängliga för de övriga. Någon ersättning betalas inte ut. Däremot är man noga med att ge cred åt reportern och den ursprungliga tidningen.

Innan var de rädda för att det skulle ta död på konkurrensen. Men nu kan tidningarna få genomslag över hela delstaten tack vare samarbetet, säger Valdemar Lönnroth.

Det fanns också en oro för att det skulle leda till rationaliseringar. Men så har inte blivit fallet. Troligtvis för att man redan effektiviserat väldigt långt. Dispatch har till exempel gått från 220 anställda till 160 på bara något år.

Det finns en tyst överenskommelse att man inte får använda varandras artiklar som idébank. Har man missat att bevaka något får man publicera den andra tidningens text. Och när man lägger ut texterna på nätet ska de driva trafik till den ursprungliga tidningens sajt, inte den egna.

Tidningarna samarbetar också i viss utsträckning till exempel när det gäller vissa opinionsundersökningar och grävjobb. Något som inte de enskilda tidningarna skulle ha klarat av själva.

Det är också något som Valdemar Lönnroth tror skulle kunna vara användbart på hemmaplan.

Vi och Bohusläningen skulle till exempel kunna göra något sådant.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.