Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 3 November 2017, 06:55
Gunilla Asker, SvD. Foto: Stefan Gustavsson.
Svenska Dagbladet gjorde sitt bästa kvartalsresultat någonsin. De digitala prenumeranterna har ökat med 59 procent.
Svenska Dagbladet minskade omsättningen med 3 procent till 212 miljoner kronor tredje kvartalet. Printinäkterna minskade med 4 procent medan de digitala inäkterna var oförändrade.
Rörelseresultatet ökade med 4 procent till 18,3 miljoner kronor. Marginalen ökade till 9 procent.
Antalet digitala prenumeranter har ökat med 59 procent till 55 000 och andelen inloggade sidvisningar har ökat från 19 procent till 31 procent. Även papperstidningens upplageintäkter har ökat jämfört med samma kvartal 2016.
Tidningen sänkte sina kostnader med 4 procent, de uppgick till 193 miljoner.
”Årets tredje kvartalsrapport är ett styrkebesked och ytterligare en framgång för SvD:s multikanalstrategi. De digitala prenumerationsintäkterna når nya rekordnivåer, upplageaffären på printsidan visar tillväxt och även annonsaffären i print går också bra på en tuff marknad och uppvisar det lägsta intäktstappettappet på många år”, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande.
Axel Andén