Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Rekordras för Metro

Publicerad: 9 Juni 2017, 03:31

Metro är den stora förloraren i årets första Orvesto Konsument. Tidningen har tappat nästan var femte läsare jämfört med för ett år sedan. Men för andra tidningar pekar nu kurvan uppåt.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAftonbladetOrvesto KonsumentMetroExpressen

Metros räckvidd har gått stadigt ner sedan 2010. Då lästes tidningen av närmare 1,5 miljon varje dag. Enligt senaste Orvesto Konsument så är den siffran nu nere på 847 000, ett tapp på närmare 18 procent jämfört med för ett år sedan. För Metro Stockholm har nästan 100 000 läsare försvunnit på ett år, ett tapp på 17 procent. Metro Göteborg har tappat 21 procent av läsarna och Metro Skåne 22 procent.

Flera andra dagstidningar kan dock redovisa en ökad räckvidd. Svenska Dagbladet har ökat antalet läsare rejält. Nu är antalet 388 000, en ökning med över 15 procent jämfört med för ett år sedan och den bästa siffran på tre år. Även Dagens Nyheter går det bra för. Tidningen har i dag 652 000 läsare, en ökning med över 5 procent jämfört med för ett år sedan.

Sydsvenskan har nu 189 000 vilket är ett tapp på en procent jämfört med för ett år sedan. GP:s tapp är marginellt större. Tidningen har nu 322 000 läsare, 3 procent lägre än samma mätning 2016.

Direktpress 41 tidningar har i dag tillsammans 950 000 läsare, en minskning med drygt 1 procent jämfört med för ett år sedan. De kommer ut främst i Stockholmsområdet men även i Göteborg, Uppsala, Västerås och Enköping. Mitt i-koncernen ger ut 31 tidningar i Stockholmsområdet, de når i dag 905 000 läsare, en minskning med 2 procent jämfört med för ett år sedan.

Aftonbladets printupplaga har i dag enligt Orvesto Konsument 548 000 läsare. En minskning med knappt 9 procent jämfört med för ett år sedan. Räckvidden ska också jämföras med den senaste redovisade upplagan på 76 968 ex. Det betyder att varje tidning har över 7 läsare. Expressen (inklusive GT och Kvällsposten) når nu 504 000 läsare med sin printupplaga, det är en minskning med 7 procent jämfört med samma mätning i fjol.

Kvällstidningarnas magasin kämpar i kraftig motvind. Expressens kändistidning Extra har nu 55 000 läsare, ett tapp på 30 procent på ett år. Expressens söndagsbilaga har nu 111 000 läsare, ett tapp med 22 procent. Aftonbladets motsvarighet har 167 000 läsare, ett tapp med 30 procent. Kändismagasinet Klick har 107 000 läsare, ett tapp med 20 procent på ett år.

Total 13 206 personer deltog i mätningen som genomfördes 1 januari till 30 april. För ett år sedan inkluderades även läsningen av e-tidningar i undersökningen, det gör att jämförelsen med Orvesto Konsument 16:1 blir helt rättvisande på den punkten. Nytt är dock att för det som mäts är läsningen en genomsnittlig veckodag.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.