Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Rekord – men dagspressen backar

Publicerad: 17 April 2012, 05:18

Första kvartalet blev det starkaste sedan Sveriges Mediebyråer började mäta. Dagspressen går sämre än i fjol - men inte lokalt.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Den sammanlagda ökningen av de mediebyråförmedlade annonsköpen var 3,2 procent årets tre första månader. Det starkaste första kvartalet sedan Mediebyråbarometern introducerades 2006.

Främst beror det på att tv (8,9 procent) och internet (10,0 procent) ökat starkt.

Dagspressen har dock tappat under perioden. Storstadstidningarna med 9,3 procent och kvällspressen med 8,7 procent. De lokala och regionala morgontidningarna ligger på ett litet plus, 0,8 procent efter en bra försäljning i mars då kategorin ökade med 10,4 procent jämfört med samma månad 2011.

”Utvecklingen inom printkategorin är helt i linje med den trend där vi ser att lokal marknadsföring blir allt viktigare. Lokala aktörer är inte lika konjunkturkänsliga som de stora internationella annonsörerna som i tider av osäkerhet blir mer försiktig”, säger Håkan Gustafsson, Mediachef Aegis Media i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.