Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklamtext utan annonsmärkning låg uppe på 24 Kalmar

Publicerad: 2 Maj 2016, 04:59

Annonsmärktes först när P4 Kalmar ringde. "En teknisk miss" säger företrädare för 24 Kalmar.


24 Kalmar publicerade nyligen en reklamtext från Kalmar Energi som helt saknade annonsmärkning. Inte förrän P4 Kalmar hörde av sig till 24 Kalmar annonsmärktes artikeln:

”Det är sant. Det är en teknisk miss att den inte markerades ut även i det flödet (läs: på förstasidan)”, säger Martin Sköld som är digital affärsutvecklare på Lindmark media som driver 24 Kalmar och 24 Nybro, till P4 Kalmar.

Reklamtexten är ett exempel på ”native advertising” där utformandet i hög grad liknar en vanlig, redaktionellt framställd nyhetsartikel. Reklamtexter liknande den som 24 Kalmar publicerade ska vara annonsmärkta för att det tydligt ska framgå för läsaren att det rör sig om reklam.

Martin Sköld medger för radion att 24 Kalmar behöver arbeta med en ökad tydlighet när det gäller annonsmaterialet, men säger att de ännu är i testfasen:

”Man måste få ut det i någon sorts ‘beta-mode’ innan man kan utvärdera vad som var bra och vad som var dåligt.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.