Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklamskatten kvar

Publicerad: 20 September 2004, 08:32

Inte heller i årets budgetproposition föreslår regeringen att reklamskatten ska tas bort. Förutsättningarna saknas heter det. "Ett svek", anser Tidningsutgivarnas vd Barbro Fischerström.


I budgetpropositionen inför nästa år står:
”Regeringens bedömning: Förutsättningar för finansiering av ett avskaffande, alternativt ett stegvis avskaffande, av reklamskatten föreligger för närvarande inte.”
Man redogör för att riksdagen sagt att reklamskatten bör avvecklas och att frågan bör ”prioriteras vid kommande budgetberedning” men att det bör ske ”med beaktande av de budgetpolitiska målen”.
Regeringen skriver att frågan prioriterades inför budgetåren 2003 och 2004 men att förutsättningarna inte fanns.
Likadant är det inför nästa år:
”Även i årets budgetberedning har frågan om reklamskattens avskaffande, alternativt stegvisa avskaffande, prövats. Regeringen har dock funnit att det inte heller nu föreligger förutsättningar för finansiering av sådana åtgärder.”
– Detta är ett svek mot dagspressen. En synnerligen halvhjärtad prioritering som snarare är ett uttryck för att man inte vill avskaffa reklamskatten, säger Tidningsutgivarnas vd Barbro Fischerström.
TORBJÖRN von KROGH

Torbjörn von Krogh

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.