Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklampengar från tv till internet

Publicerad: 13 december 2006, 11:21

Reklaminvesteringarna i tv minskade med åtta procent under november jämfört med november 2005, visar senaste Mediebarometern. En förklaring, enligt Sveriges Mediebyråer, är att tv-pengar går till internet, där investeringarna ökade med 13 procent under samma period.


Sedan mediebarometern gjorde comeback har tv-investeringarna tappat under tre av fyra redovisade månader. I november tappade tv 32,5 miljoner, vilket motsvarar ett tapp på 8 procent jämfört med november 2005. Helårsökningen för tv är nu nere på 5 procent.

En förklaring som anges är att tv-pengar går över till internet. Andra förklaringar är att det investerades kraftigt i tv i slutet av 2005, att den ökade konkurrensen från de nya tv-kanalerna drar ner pris/investeringsnivå, att tv-kanalerna måste kompensera tidigare underleveranser och att konjunkturen avmattats efter alla stora evenemang under sommaren.

Samtidigt ökade internet med sju miljoner kronor, eller 13 procent. Helårsökningen för Internet är nu 72 procent.

Den lokala dagspressen ligger på samma nivå som november i fjol, medan dagspress storstad ökat med 19 procent jämfört med november förra året. Dagspress kväll ökade med 8 procent. Helårsökningen för lokal dagspress är 3 procent, för storstad 16 procent och för kväll 8 procent.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.