Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklammarknaden väntas stå still

Publicerad: 6 Mars 2012, 09:26

Enligt IRM:s reviderade prognos kommer reklammarknaden att omsätta marginellt mindre under 2012.


Ämnen i artikeln:

IRM

Jämfört med 2011 kommer 0,1 procent mindre att investeras i reklam. Summan väntas landa på 32 miljarder kronor.

”Utsikterna för allmänekonomin har försvagats något under den senaste tiden, vilket avspeglas i reklammarknadens tillväxttakt, men annonsörerna är snarare avvaktande än negativa till reklamåret”, säger IRMs analyschef Tobias Hedströmi en kommentar.

I början av året räknar IRM med negativ tillväxt, eftersom den jämförs med den starka våren 2011. De sista kvartalen vänder det, enligt IRM.

Förflyttningen från tryckta medier till internet och tv väntas fortsätta. Interannonseringen beräknas växa med 8 procent i år, och underkategorin sökordsmarknadsföring med 17 procent. Tv bedöms inleda svagt men landa på en ökning med 4 procent.

Starkast ökning väntas mobil och webb-tv stå för.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.