Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklammarknaden vänder men inte dagspress

Publicerad: 1 Oktober 2013, 10:55

IRM:s uppdaterade prognos visar att det vänder för reklammarknaden. Undantaget är dagspress.


Ämnen i artikeln:

IRM

Första halvåret uppgick reklaminvesteringarna till knappt 15,5 miljarder kronor, vilket var ett tapp på fyra procent.

Enligt IRM:s nya rapport Reklam- och Medieprognos 2013-2014 kommer reklammarknaden i stort att stabiliseras under andra halvåret 2013 och landa på minus 1,9 procent.  Det är framför allt tv som driver återhämtningen.

Enligt prognosen vänder det sedan uppåt 2014. Då blir reklaminvesteringarna 31,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,2 procent.

Dagspress minskade med 15 procent första halvåret i år. Prognosen är ett tapp på 13 procent för hösten. Det skulle innebära att reklaminvesteringarna i dagspress landar på 6,0 miljarder i år. Förra året uppgick de till 6,9 miljarder.

Dagspress har nu tappat sex kvartal i rad, och tappet har accelererat i år, enligt IRM.

Våra modeller jämför mediemarknadens utveckling med konjunkturen. Det vi ser nu är en strukturell förändring, till skillnad från 2009 när det var konjunkturen som var förklaringen, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Nästa år ser hon vissa positiva faktorer: EU-val, riksdagsval och evenemang som OS och fotbolls-VM.

Överlag kommer det att dämpa fallet, men det kommer att bli fortsatt tufft för dagspress, säger hon.

Däremot blir det fortsatt tillväxt för internet, mobilt och webb-tv.

För internet är prognosen en tillväxt på nio procent nästa år, så det är dit många vänder sina blickar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.