Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Reklammarknaden mot nytt rekordår

Publicerad: 28 Maj 2015, 11:27

Reklammarknaden 2016 kommer att omsätta över 33 miljarder kronor enligt IRM:s prognos. Det betyder i så fall nytt all-time high. Men det gäller inte alla kategorier.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM:s nya prognos för annonsmarknaden i år och 2016 pekar mot en ny rekordnotering. 2008 omsatte den 32,8 miljarder och den nivån kommer att passeras nästa år om siffrorna håller. Ökningen i år blir med 1,6 procent och 1,8 procent för 2016.

Det är den digitala sidan som står för tillväxten. Totalt kommer de digitala kanalerna att öka med närmare 30 procent om man jämför resultatet för 2014 med prognosen för 2016. Starkast går sökordsmarknadsföringen som enligt IRM kommer att öka med 1,3 miljarder kronor 2016.

Bara under första kvartalet i år ökade kategorin med 25 procent. Vilket är starka siffror för en kategori som omsatte 4 miljarder 2014, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Prognosen pekar på ett väldigt blandat utfall. Tappet för dagspressen kommer att fortsätta. Minskningstakten bromsade inte in under första kvartalet, vilket kan bero på att OS pågick under motsvarande period 2014.

Tappet för tv låg på 8,4 procent under första kvartalet. Men prognosen för helåret ligger på omkring 4 procent. Där kommer även tv att landa 2016.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.