Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 1 december 2006, 12:31
Sveriges Annonsörer och Sveriges Reklamförbund är oeniga om hur avtalen för samarbete mellan annonsör och reklambyrå ska se ut. Därför upphör de nu med sin gemensamma rekommendation.
Den tidigare rekommendationen är från 1999, men sedan två år tillbaka har parterna förhandlat om en ny. Oenigheten gäller tiden för förfoganderätt och medietillägget. Tiden för förfoganderätt över materialet är idag två år, Sveriges Annonsörer ville förlänga de till fem år.
Medietillägget är en tilläggsavgift om materialet används i ett nytt sammanhang, och den tycker Sveriges Annonsörer är överspelad på dagens mediemarknad med många nya kanaler. ”De ska självklart få betalt för originalarbete som behövs för anpassning till det nya mediet, men dagens så kallade medietillägg är föråldrat, skriver Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.
Sveriges Annonsörer ville att respektive parts ståndpunkt skulle skrivas in i den gemensamma rekommendationen, men Reklamförbundet tyckte att det skulle ligga med som bilagor, men Sveriges Annonsörer ansåg detta vara otänkbart eftersom den otydligheten skulle drabba de mindre annonsörerna. Med anledning av detta kommer Sveriges Annonsörer att gå ut med egna rekommendationer som kommer att gälla från och med den 1 januari 2007.
Axel Håkansson
mvredaktion